Compre förvärvar Länsförsäkringars Run-Off-verksamhet

Report this content

Compre Holdings Ltd och Länsförsäkringar AB har nått en överenskommelse genom vilken Compre Holdings köper Länsförsäkringar ABs återförsäkringsdotterbolag Återförsäkringsaktiebolaget Stockholm och Wasa International Försäkringsaktiebolag. De båda bolagen har tillsammans tekniska reserver om cirka 527 miljoner kronor (57 miljoner euro).

– Förvärvet av den här välskötta run-off-verksamheten stärker vår redan starka ställning i Norden. Compre är på väg att bli ett välkänt namn inom exit- och finalitylösningar, professionella konsulttjänster och avvecklingstjänster. När överlåtelsen är klar kommer vi att ha köpt sju försäkringsbolag i run-off, vilka har förvärvats från nordiska ägare – en siffra som talar för sig själv. Compres starka ställning på den nordiska marknaden, med kontor i både Finland och Sverige och huvudkontor i London, bildar en stark grund för vår ambitiösa europeiska strategi, säger Mikko Sinko, styrelseordförande i Compre Holdings.

– Länsförsäkringar AB renodlar verksamheten till länsförsäkringsgruppens tre kärnaffärer sakförsäkring, livförsäkring och bank och det är naturligt att därför sälja run-off- verksamheten. Run-Off tillkom när Wasa Försäkring bildades 1998 och har omfattat avveckling av försäkrings- och återförsäkringsportföljer som då uppgick till 2 222 miljoner kronor, motsvarande 239 miljoner euro. Under dessa tio år har Run-Off givit vinst varje år, totalt under perioden 557 miljoner kronor, motsvarande 60 miljoner euro, säger Sten Dunér, styrelseordförande Återförsäkringsaktiebolaget Stockholm och Wasa International Försäkringsaktiebolag.

För ytterligare information, kontakta gärna:

På Compre
Mikko Sinko, styrelseordförande Compre Holdings Ltd
Telefon: +358 9 7599 5020, +358 50 338 1586
E-post: m.sinko@compre-group.com

Nick Steer, vd Compre Holdings Ltd
Telefon: +44 20 7816 4413, +44 7881 950 589
E-post: n.steer@compre-group.com

För mer information om Compre, besök gärna: www.compre-group.com

På Länsförsäkringar
Telefon: 08-588 411 15, 070-964 11 15
E-post: sten.duner@lansforsakringar.se

För mer information om Länsförsäkringar, besök gärna: www.lansforsakringar.se

Överlåtelsen gäller under förutsättning att nödvändiga myndighetstillstånd erhålles. Ett godkännande av svenska Finansinspektionen beräknas ta två till tre månader, varför tillträde sker först därefter.