Designad för att läsa

Electrolux’s årsöversikt – Annual Review 2019 – har nyligen lanserats. Med fokus på hur Electrolux skapar värde har årsöversikten utformats med avsikt att läsas och användas på digitala enheter.

Årsöversikten är en följeslagare till den kompletta årsredovisningen för 2019. Där årsredovisningen fokuserar på att rapportera siffrorna, är årsöversikten fullt ut utformad för att hjälpa Electrolux att nå fram med sitt budskap till investerare och aktieägare.

Berättar historien

Det viktigaste avsnittet i årsöversikten är "Create value" – att skapa värde. Med en kombination av video, illustration, text och bild kommuniceras hur Electrolux arbetar inom viktiga områden som innovation och effektivitet, och hur det stöds av företagets solida finansiella grund.

"Vår annual review syftar till att visa vad vår strategi är och hur vi skapar värde för våra aktieägare. Vi vill visa hur vi lever upp till vår strategi och på ett konkret sätt visa effekterna i över ett dussintal case. "

- Sophie Arnius, chef för IR, Electrolux

Designad för användarna

Innehållet har avsiktligt utformats för att användas på surfplattor under investerarmöten. Den visuella designen och användarupplevelsen är framtagen utifrån hur årsöversikten sannolikt kommer att användas vilket påverkade den slutliga designen. Som ett premiummärke måste allt Electrolux gör ha samma höga kvalitet som deras produkter, även deras Annual Review.

Designad för skärmar. Producerad digitalt först.

Att skapa en årsöversikt som fungerar bra och är trevlig att läsa på mobilskärm, surfplatta och datorskärm är en annan process än att konvertera en tryckt rapport till ett digitalt format.

Att använda en digital process från början till slut och designa för digital läsning har gjort slutprodukten betydligt bättre.

PDF-filer är också viktiga

Den legala versionen av årsredovisningen, presenterad som en nedladdningsbar PDF, är ett komplement till den digitala årsöversikten. Eftersom många intressenter uppskattar PDF som format produceras årsöversikten också som en PDF. Genom att basera den helt och hållet på den digitala rapporten blir produktionsprocessen enkel och strömlinjeformad.

Läs rapporten

Ta oss inte på orden. Läs rapporten själv: https://www.electroluxgroup.com/annualreports/2019/

Årsredovisningar och hållbarhetsredovisningar för läsning på skärm

Idag läser vi årsredovisningar och hållbarhetsrapporter på skärmar. Vare sig det gäller mobil, surfplatta eller större skärm måste rapporterna utformas för digital användning. På Comprend har vi utvecklat vår egen webbplattform för att designa och producera digitala rapporter optimerade för olika skärmstorlekar.

Vi skapar rapporter som är avsedda att användas, läsas och konsumeras via skärm. Vi kan också parallellt skapa en PDF-version av online-rapporten som kan laddas ner och läsas offline.

För mer information kontakta

Johan Sixtensson, Sales Director WaaS, +46 76 109 05 42, johan.sixtensson@comprend.com

James Handslip, MD Comprend London, +44 (0)7879 672 176, +44 (0)208 089 1583, james.handslip@comprend.com.

Om Electrolux

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år.

Om Comprend®

Vi är experter på digital företagskommunikation. Vi tror på att skapa starkare och mer engagerande digitala lösningar för noterade företag och större organisationer i Sverige, Storbritannien och resten av Europa. Vi kombinerar kunskap och tankeledarskap inom företagskommunikation med digital kompetens och insikt. Tillsammans med våra kunder hjälper vi dem att kommunicera bättre.

www.comprend.com

Screen capture of the start page of Electrolux Annual Review 2019