SCA och SKF i toppen av den 24:e upplagan av Annual Report on Annual Reports

Den 24:e upplagan av den internationella undersökningen Annual Reports on Annual Reports är nu publicerad och i toppen av resultatlistan återfinns precis som tidigare år många svenska företag.

Efter att ha läst igenom och bedömt 1000 årsredovisningar från hela världen har de 350 bästa rankats och betygsatts av ett internationellt team och en extern panel. Bland kriterierna ingår såväl verksamhetsberättelse, hållbarhet och finansiella data, som design och utformning. Både traditionella PDF’er och online-rapporter har ingått i undersökningen. Svenska SCA toppar den totala listan, följt av holländska AkzoNobel och svenska SKF. Bland de 20 bästa företagen finns 12 svenska.

"Det är verkligen roligt att vår årsredovisning får så goda omdömen", säger Björn Lyngfelt, SCAs kommunikationsdirektör. "Vi har försökt göra den lättillgänlig och med tydliga budskap. Vi har sett det som en utmaning att förklara varför skog är en bra och långsiktig placering, och av de reaktioner vi får har vi lyckats."

Se årets Annual Report on Annual Reports

19 Telus A- Canada
20 Assa Abloy A- Sweden

Om Annual Report on Annual Reports

Annual Report on Annual Reports (AR on AR) är den ledande internationella undersökningen av årsredovisningar. Den syftar till att lyfta fram goda exempel för att inspirera fler företag till bättre rapporter. AR on AR görs inom ramen för ReportWatch som i april 2020 förvärvades av Comprend från e-com. Årets upplaga har genomförts av Comprend tillsammans med e-com.

Staffan Lindgren, CEO Comprend
staffan.lindgren@comprend.com
+46 70 971 12 12

Vi är experter på digital företagskommunikation. Vi tror på att skapa starkare och mer engagerande digitala lösningar för noterade företag och större organisationer i Sverige, Storbritannien och resten av Europa. Vi kombinerar kunskap och tankeledarskap inom företagskommunikation med digital kompetens och insikt. Tillsammans med våra kunder hjälper vi dem att kommunicera bättre.

Taggar: