• Comprend/

Svenska företagswebbplatser når ut till kapitalmarknaden men inte till jobbsökande

Webbplatserna för Sveriges 100 största företag har rankats i Webranking by Comprend för att undersöka hur väl de möter sina intressenters förväntningar och behov. Årets resultat visar att svenska företagswebbplatser är bra på att tillgodose kapitalmarknadens behov, men att det finns mer att göra för att nå ut till arbetssökande.

Vid en jämförelse av resultaten för de 20 största bolagen i de 14 undersökta länderna placerar sig Sverige på en fjärde plats med ett genomsnittsresultat på 53 (av 100 möjliga). Det motsvarar en minskning med 5,8 poäng sedan förra året och den totala genomsnittspoängen för alla de 100 svenska bolagen har även den gått ned. Detta är inte unikt för svenska bolag, en nedgång har skett över större delen av Europa när intressenters krav ökar samtidigt som kriterierna har skärpts för att passa moderna tillgänglighetskrav. Svenska webbplatser är fortfarande högpresterande i jämförelse med europeiska bolag generellt och de är särskilt framstående när det kommer till att tillhandahålla aktieägarinformation för analytiker och investerare.

Aktieinformation är en fjäder i hatten för de svenska webbplatserna

Börsnoterade svenska bolag har historiskt tillgodosett sina intressenter med ett överflöd av aktieinformation, och det här året är inget undantag. I genomsnitt inkluderas 52% av det innehåll som är viktigast för intressenterna. Det kan låta medelmåttigt men är trots allt 15 procentenheter högre än genomsnittet för Europas 500 största bolag. Aktieinformation är ett av svenska företags starkaste kommunikationsområden, tillsammans med informativa startsidor och rapportering.

Huvudägare hemlighålls inte

Ett särskilt starkt område är innehåll om aktieägare, i synnerhet gällande vilka de största ägarna är. Inte mindre än 87% av de svenska företagswebbplatserna inkluderar en uppdaterad nedbrytning av aktieägare med innehav som överstiger 5% av bolagets värde. Det finns dock utrymme för förbättring genom att lägga till ytterligare detaljer - i dagsläget presenterar inget av de 100 undersökta bolagen i Sverige hur stor andel av aktieägarna som klassificeras som Socially Responsible Investors (SRI).

SEB's presentation av aktieägare är representativt för en välkommunicerande svensk webbplats. Informationen uppdateras på månadsbasis och begränsas inte bara till att uppvisa de största aktieägarna. Den visar även aktiefördelning och aktieägare uppdelat på både sektor och geografisk plats.

Glöm inte bort dina framtida anställda

Oavsett ålder eller erfarenhetsnivå - jobbsökande är en del av svenska företags framtid. Trots det är innehållet på Sveriges största bolags webbplatser inte tillräckligt effektivt i att locka dem till sig. För tillfället tillgodoses i genomsnitt bara 34% av det innehåll som är viktigast för jobbsökande, inkluderat en presentation av hur livet på bolaget är samt information om anställning. I relation till det europeiska genomsnittet är Sverige 8 procentenheter efter och mer arbete behövs för att attrahera topptalanger på en konkurrensutsatt marknad.

Moderna arbetsgivare behöver visa upp sina förmåner

När det kommer till information om ersättning och förmåner finns det en klyfta mellan vad jobbsökande vill veta och vad svenska bolags karriärssidor levererar. Bara 15% av bolagen tillhandahåller någon typ av information om lönenivåer medan 21 % listar någon av företagets förmåner. Det är viktigt att visa att bolaget erbjuder ersättningsnivåer som åtminstone är i nivå med övriga marknaden och ta tillvara på möjligheten att uppvisa ytterligare fördelar.

Vi frågade jobbsökande om hur de använder företags webbplatser och resultaten visar att bolagen behöver vara mer proaktiva.

• 86% av jobbsökande letar efter en lönepolicy.
  • 86% letar efter detaljer om bolagets förmåner.
  • 83% vill ha information om friskvårdsprogram.

Ett bolag som är bra på att lyfta fram sina ersättnings- och förmånssystem är Essity. Deras 'Total rewards' koncept presenterar kompensationen som en blandning mellan en konkurrenskraftig grundlön samt bonus och förmåner som inkluderar exemplevis friskvårdsprogram och utvecklingsmöjligheter.

De svenska vinnarna och den största klättraren

Medan den svenska toppen främst består av välkända namn i år, finns det en nykomling på podiet - Essity. Efter deras börsnotering 2017 har de stadigt klättrat i rankingen från plats 33 till en tredje plats i år. Swedish Match och Skanska är fortsatt starka och sitter säkert kvar på första respektive andra plats. Priset för årets klättrare går till Bilia som efter en omdesign av sin webbplats har lyckats höja sig med 11,6 poäng, nu uppe på 46 poäng totalt. Det placerar Bilia på en 41a plats jämfört med 90onde förra året.

Topp 10

Rank Företag Poäng (av 100)
1 Swedish Match 81.6
2 Skanska 73.4
3 Essity 71.3
4 Cloetta 68.8
5 Stora Enso 68.1
6 SSAB 67.8
7 ICA Gruppen 66.1
8 Sandvik 64.8
9 BillerudKorsnäs 64.2
10 Holmen 62.6

Se hela resultatlistan över de 100 största företagens placering

För mer information kontakta Helena Wennergren, helena.wennergren@comprend.com0709-711210.

Comprend är experter på digital företagskommunikation. Vi tror på att skapa starkare och mer engagerande digitala lösningar för noterade företag och större organisationer i Sverige, Storbritannien och resten av Europa. Vi kombinerar kunskap och tankeledarskap inom företagskommunikation med digital kompetens och insikt. Tillsammans med våra kunder hjälper vi dem att kommunicera bättre. www.comprend.com