Webranking by Comprend 2014-2015

Svenska företag presterar fortsatt bra jämfört med andra europeiska företag i att möta kapitalmarknadens och jobbsökandens förväntningar på företagskommunikation i digitala kanaler. Av Sveriges 100 största företag är det dock bara en tredjedel möter 50% av förväntningarna enligt Webranking by Comprend 2014-2015.

Webranking by Comprend 2014-2015 är den 18:e upplagan av Comprends (tidigare KW Digital) årliga undersökning av kapitalmarknadens och jobbsökandens förväntningar på företagens kommunikation till dem i digital kanaler. Undersökningen tittar på information inom olika områden som media, investerarrelationer, bolagsstyrning, hållbarhet och karriär.

Större företag bättre än mindre

Rankingen av de 100 största svenska företagen resulterar i ett snitt på 42,1%. En tredjedel av företagen presterar över 50%, dvs möter hälften av sina målgruppers krav och förväntningar vilket Comprend bedömer vara en rimlig gräns för god kommunikation. Större företag presterar bättre, där de 20 största bolagen får ett snitt på 56,7%, vilket är bland det högsta i Europa där bara Finland är snäppet bättre med 57,5%.

”Svenska företag har en tradition av att vara relativt öppna med information på sina webbplatser, men det är fortfarande inte i tillräcklig grad för att möta målgruppernas krav”,
säger Staffan Lindgren, Managing Partner Comprend.

Svagt inom CSR och karriär

Enligt Webranking by Comprend är de svenska företagen svagast inom CSR- och karriärinformation där de presterar under snittet i Europa. I båda fallen märks en stor skillnad mellan de största företagen som presterar betydligt bättre.

De 20 största bolagens resultat inom CSR

Land CSR
Europa 54%
Schweiz 53%
Italien 52%
Tyskland 52%
Sverige (20 största) 50%
Finland* 46%
Storbritannien 44%
Danmark* 43%
Nederländerna 40%
Spanien 38%
Frankrike 36%
Europa 500 34%
Sverige 100 största 32%
Norge* 26%
Portugal** 25%
Ryssland 19%
* Länder med färre än 20 företag bland Europas 500 största företag: Finland (12 företag); Danmark (15), Norge (10), Portugal (7)
Källa: Webranking by Comprend 2014-2015

“Det är förvånande att de svenska företagen visar lägre resultat än sina internationella kollegor givet att CSR är ett så tacksamt ämne för digital kommunikation och sociala media. Det är möjligt att de senaste årens fokus på rapportering – där vi sett att svenska företag inte anammat digital rapportering i lika stor utsträckning som internationella företag – gjort att CSR-kommunikation på webbplatserna fått vika på foten i konkurrensen om resurser.

Vi skulle vilja slå ett slag för att ansvariga för hållbarhet gör sig till partners med företagets digitala kommunikatörer för att få större utväxling på det arbete som görs i bolagen,

säger Carina Silberg, rådgivare inom CSR- och hållbarhetskommunikation, Hallvarsson & Halvarsson

De 20 största bolagens resultat inom karriärinformation

Land Career
Tyskland 58%
Europa 54%
Schweiz 51%
Storbritannien 49%
Italien 47%
Sverige (20 största) 47%
Finland* 44%
Frankrike 44%
Danmark* 38%
Nederländerna 38%
Europa 500 36%
Sverige (100 största) 30%
Norge* 28%
Spanien 25%
Portugal** 20%
Ryssland 11%
Källa: Webranking by Comprend 2014-2015

”Resultaten visar att företag missar många möjligheter att kommunicera med dagens talanger. Vi vet att karriärsektionen oftast är den mest besöka delen på företagens webbplatser och att den är en av jobbsökarnas viktigaste kanaler för information. Då är det underkänt att företagen inte nyttjar möjligheterna bättre i den stenhårda konkurrensen om talanger som många upplevelser.

De flesta företag behöver framförallt öka mängden och kvaliteten på sitt innehåll för att man ska få en god bild av företaget som arbetsplats. Sen måste man se till att karriärsektionen ger en bra och engagerande upplevelse i mobilen, för det är ofta där man är som jobbsökare. Detta är en bra start.

Vad som engagerar och lockar en jobbsökare förändras och kraven ökar snabbt. Idag konsumerar vi digitala medier och digitalt innehåll som aldrig förr. Kan företag inte matcha de beteenden som jobbsökare utvecklar riskerar man att varken synas eller vara relevant för jobbsökare.”

säger Tommie Cau, expert Talent Communications, Comprend

Bra på press och att möta mobila besökare

Sverige är det land som bäst möter förväntningarna inom mediarelaterad information, t.ex. i form av kompletta och tydliga pressmeddelandearkiv, ett flöde av nyheter samt tydlig kontaktinformation.

De svenska företagen ligger fortsatt i topp, tillsammans med Finland, när det gäller att möta besökare från mobila enheter där 35% har en mobil eller responsiv webbplats. I Europa är snittet 24%. Enligt statistik från x europeiska företagswebbplatser fortsätter trafiken från mobila enheter att öka kraftigt. I januari 2015 kom x % av besökarna från en mobiltelefon eller surfplatta. Statistiken visar också att andelen mobila besökare var så hög som 50% bland de företag som har en responsiv webbplats.

”Företag som inte har anpassat sina webbplatser mobilt riskerar att gå miste om besökare. Besökaren går istället till andra webbplatser för att få tag på informationen, vilket gör att man riskerar att tappa kontrollen över information om det egna företaget”

säger Staffan Lindgren, Managing Partner Comprend

SCA, Swedish Match och Skanska i topp

För fjärde året i rad utses SCAs företagswebbplats (www.sca.com) till den som bäst möter kapitalmarknadens och jobbsökandens förväntningar enligt Webranking by Comprend.

SCA är det företag som presterar bäst i Sverige med 82,4 poäng, en ökning med 3,5 poäng från förra året. Av rankingens 10 sektioner är SCA bland de tre bästa inom press, finansiell rapportering, IR, CSR, karriär och startsidan.

Även tvåan Swedish Match och trean Skanska ökar med 2,5 respektive 6,4 poäng. Årets klättrare är ICA Gruppen som ökat hela 21,1 poäng och klättrat 33 placeringar från förra årets 44:e plats till en elfteplats.

Inom IR, som inkluderar finansiell rapportering och aktieinformation, är det Swedbank som ligger i topp, trots avsaknad av en investment story, något som 73% av kapitalmarknaden efterfrågar men som bara 8% av de svenska bolagen har. Swedbank kompenserar med att på presentera annan viktig information som t.ex. tillväxtfaktorer, investeringar och avyttringar samt finansiella mål och måluppfyllnad.

Resultattabell

19 SSAB 58,2 57,2 1 19 0
20 Atlas Copco 58 56,1 1,9 23 3

Om Webranking by Comprend

Webranking by Comprend kartlägger målgruppernas förväntningar genom enkäter till affärsjournalister, institutionella investerare, analytiker samt jobbsökanden. Årets ranking bygger på 465 svar från kapitalmarknaden (301) och jobbsökanden (164) i Europa.

Rankingen har genomförts genom att dela in förväntningarna i 100 kriterier som har använts för att se hur 830 företag primärt i Europa uppfyller förväntningarna. Företagen väljs ut baserat på börsvärde. I Webranking by Comprend ingår de 100 största företagen i världen (Financial Times Global 100) och Europas 500 största företag (Financial Times Europe 500). Därutöver har ett antal marknader valts ut för mer omfattande landlistor, bland annat Sverige där de 100 största börsbolagen har rankats. Kriterierna omfattar information på engelska både på företagswebbplatsen och i sociala medier. Kriterierna delas in i följande sektioner:

• Startsida
  • Om oss
  • Press
  • Finansiell rapportering
  • Aktieinformation
  • IR
  • Bolagsstyrning
  • CSR
  • Karriär
  • Funktioner

Företagen kan själva ta del av de detaljerade resultaten genom att köpa rapporten.

För mer information

Helena Wennergren, Head of Marketing, 070-971 12 10, helena.wennergren@comprend.com
Staffan Lindgren, Managing Partner, 070-971 12 12, staffan.lindgren@comprend.com

comprend.com

Om Comprend

På Comprend tror vi på att skapa starkare och mer engagerande digitala lösningar inom företagskommunikation för våra kunder.

Vi kombinerar kunskap och tankeledarskap inom företagskommunikation med digital kompetens och insikt. Våra internationella kunder litar på oss för sina behov inom IR, media, CSR, employer branding, internkommunikation och sociala medier för att uppnå en enhetlighet inom sin digitala företagskommunikation. Vårt arbete har global räckvidd och stödjer med framgång våra kunders globala och lokala initiativ.

Vårt 60+ starka team i Stockholm, London och Lissabon arbetar tillsammans med våra partners Milano, samt med vår gruppartner i H&H Group: Hallvarsson & Halvarsson och Springtime.