• Comviq/

90 procent färre bedrägerier vid utlämning av telefon med ny bankkortslegitimering

Ett nytt system från Comviq som försvårar bedrägerier, kallat bankkortslegitimering, har på kort tid resulterat i en kraftig nedgång av misstänkta bedrägerifall. Nu vill Polisens nationella bedrägericenter se fler branscher kopiera lösningen för en allmänt säkrare e-handel.

Svenskarna e-handlar allt mer, men e-handelns baksida är nya och ökade risker kring bedrägerier och id-kapningar. Comviq förlitar sig starkt på e-handel och är först med ett nytt system vid utlämning som effektivt gör e-handeln säkrare.

Organiserat bedrägeri är bedrövligt både för våra kunder och för oss som e-handelsaktör. Nu har vi med bankkortslegitimering hittat ett smart och enkelt sätt att väsentligt öka säkerheten vid utlämning av produkter inom e-handeln. Med det sagt vet vi att vi inte kan luta oss tillbaka i säkerhetsfrågorna, vi kommer fortsatt arbeta hårt med trygghet och säkerhet vid e-handel, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Comviq är en digital operatör utan butiker – i stället säljs abonnemang och kontantkort på webben, i kiosker samt via 7-eleven och Pressbyrån. Utlämning av mobiltelefoner sker genom 7-eleven och Pressbyrån. Vid utlämningstillfället – då en kund ska hämta ut en telefon – avkrävs kunden en legitimation som kontrolleras, och med den nya rutinen behöver kunden betala 2 kronor med ett bank- eller kreditkort som skall överensstämma med uppvisad legitimation. Beloppet räknas sedan av på kundens första faktura. I april började Comviq tillämpa systemet hos alla sina cirka 340 ombud nationellt. Effekten var omedelbar: i april var antalet misstänkta bedrägerifall vid utlämningar av telefoner cirka 90 procent lägre än i mars då systemet inte tillämpades.

Polisen vittnar om mer avancerade bedrägerier som i större utsträckning sker organiserat samt en ökad förekomst av förfalskade ID-handlingar. Särskilt allvarligt är att dessa brott ofta är ingångsbrottslighet för unga. Utvecklingen kan ses i hela e-handeln och är branschöverskridande.

Comviqs resultat av det nya systemet vid utlämning av telefoner hos ombud är mycket glädjande. För att få bukt med organiserade bedrägerier behövs ett större samarbete mellan Polisen och e-handeln och vi ser detta som ett skolexempel på bra åtgärder. Nu ser vi gärna att fler branscher som aktivt säljer via e-handel utformar egna varianter för att försvåra bedrägerier, säger Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter.

Enligt E-handelsbarometern* ökade tillväxten under helåret 2013 med 15 procent och totalt omsatte e-handeln 37 miljarder kronor.

Ett utlämningsförfarande - steg för steg:

1. Utlämningsombudets personal begär giltig legitimation från personen som vill hämta ut telefonen. Legitimationen kontrolleras så att den hör till kunden samt med en UV-ljuskontroll.
  2. Kunden uppmanas betala 2 kronor med bank- eller kreditkort. PIN-köp krävs, köp genom signering är ej möjigt.
  3. Butikspersonalen kontrollerar att namn på använt bank-eller kreditkort överensstämmer med namn på den uppvisade legitimationen.
  4. Personalen kan lämna ut kundens telefon.

Säkerhetsbeloppet på 2 kronor dras av på kundens första faktura så att den ökade säkerheten inte belastar kunden.

* E-Barometern är ett samarbete mellan svensk Digital Handel, HUI Research och PostNord.

För mer information:
Oliver Carrà, Presschef Comviq, 070-426 40 06

Comviq har sedan 1981 varit pådrivande för att ge de svenska mobilkunderna billigare och enklare mobiltelefoni. Genom att våga vara annorlunda och göra tvärtom är vi den moderna priskrigaren. Våra abonnemang med superlågt fastpris där allt ingår säljs på comviq.se. Och så har vi kontantkort som slår allt annat hos mer än 19 000 återförsäljare i Sverige. Hela idén med Comviq är att det ska vara Billigt. Billigt. Billigt.

Citat

Magnus Larsson, chef för Comviq.
Jan Olsson, förundersökningsledare vid Polisens Nationella Bedrägericenter