Consilium under januari – september 2006

Nettoomsättningen för Consiliums kärnverksamhet under januari – september 2006 ökade med 17 procent jämfört mot föregående år till 558,9 MSEK (479,6). Nettoomsättningen för affärsområdet Brand&Gas ökade med 22 procent föregående år och uppgick till 292,2 MSEK (238,9). Nettoomsättningen för affärsområdet Navigation ökade med 31 procent till 136,4 MSEK (104,5). Nettoomsättningen för affärsområdet Komponenter minskade med 4 procent till 130,3 MSEK (136,2).

Orderingången för Consiliums kärnverksamhet ökade under januari - augusti jämfört med samma period föregående år med 27 procent till 656,4 MSEK (516,3). Orderingången för affärsområdet Brand&Gas ökade med 14 procent till 329,8 MSEK (289,1). Orderingången för affärsområdet Navigation ökade med 103 procent till 191,5 MSEK (94,5). Orderingången för affärsområdet Komponenter ökade med 2 procent till 135,1 MSEK (132,7).

Jan-sept Jan-sept Jan-dec

2006 2005 2005

Brand&Gas 292,2 238,9 334,1

Navigation 136,4 104,5 134,5

Komponenter 130,3 136,2 179,8

Kärnverksamhet 558,9 479,6 648,4

Övriga verksamheter 10,2 6,7 9,9

Totalt 569,1 486,3 658,3

Jan-sept Jan-sept Jan-dec

2006 2005 2005

Brand&Gas 329,8 289,1 401,9

Navigation 191,5 94,5 129,4

Komponenter 135,1 132,7 181,5

Kärnverksamhet 656,4 516,3 712,8

Övriga verksamheter 7,2 12,2 21,6

Totalt 663,6 528,5 734,4

Månadsrapport avseende nettoomsättning och orderingång t.o.m oktober kommer att publiceras den 17:e november 2006.

Stockholm 2006-10-16

För ytterligare information kontakta:

Ove Hansson, VD och Koncernchef

Mobil: 0705-760 833

Consilium växer inom traditionella branscher. Företaget fokuserar på tre kärnområden, Brand & Gaslarm, Navigationsutrustning samt finklippta komponenter för bl.a. bilindustrin. Inom samtliga kärnområden har företaget en stark och i vissa fall dominerande marknadsposition. Consilium är noterad på nordiska listan i Small Cap-segmentet, har 400 anställda och omsätter 700 MSEK.