Consilium under september 2010

Nettoomsättningen för Consilium minskade med 3 procent jämfört med föregående år och uppgick till 654,2 MSEK (673,2). Orderingången minskade med 3 procent till 691,9 MSEK (715,1). Orderstocken har ökat med 6% sedan årets början, trots att orderstockens värde och därmed redovisad orderingång, minskat under tredje kvartalet och särskilt under september p.g.a. lokala valutakursförändringar.

Jan-sep2010 Jan-sep2009 Jan-dec2009
Marine & Safety  557,0        581,0 776,4
Automation    97,2  92,2 135,8
Totalt         654,2        673,2 912,2

Jan-sep2010 Jan-sep2009 Jan-dec2009
Marine & Safety  505,1        540,1 691,8
Automation  186,8        175,0 187,8
Totalt  691,9        715,1         879,6

Månadsrapport avseende nettoomsättning och orderingång t.o.m. oktober kommer att publiceras den 19 november 2010.

Stockholm 2010-10-20

Consilium är en av världens ledande leverantörer av produkter och system för säkerhet och navigation. Produktprogrammet omfattar bland annat brandskydd, detektion av gas och utsläpp av rökgaser, liksom navigationsutrustning.Dessutom marknadsförs automationssystem och brandskyddssystem, framför allt till olje- och gasindustrin. En ledstjärna i Consiliums erbjudande är att bidra till att skydda människor, materiella värden och miljön. Consilium mål är att vara kundens förstahandsval när säkerheten står i fokus och erbjuda marknadens bästa kundvärde. Genom att utnyttja koncernens kompetens, långa erfarenhet och höga innovationsförmåga, ska Consilium utvecklas till en ledande aktör inom valda marknads- och produktsegment och därigenom skapa värden för aktieägarna. Consilium är noterat på OMX Nordiska Börs Stockholm, har mer än 550 anställda och omsätter mer än 900 MSEK.