Alfdex undertecknar två banbrytande ordrar – som omfattar både motorvägs- och industrifordon

Alfdex med sin g-TechnologyTM, ett världsledande företag inom rengöring av partiklar och vätskedroppar från gaser, har tecknat två banbrytande ordrar för vevhusventilationssystem i nyttofordonsbranschen. Ordrarna är kopplade till utveckling och utökning av den befintliga produktfamiljen Alfdex g-Cleaner. Det totala ordervärdet under programmens löptid förväntas uppgå till cirka 1,3 miljarder kronor.

”Det starka fokuset på hållbarhet i kombination med stegvis hårdare utsläppsregler inspirerar företag att planera och se framåt, vilket också skapar efterfrågan som driver vår produktutveckling”, säger Fredrik Larsson, Alfdex VD. ”De här två ordrarna är ett bevis på just detta – och vi erbjuder något unikt, med fördelar som underhållsfri drift, extremt hög reningsprestanda och robusthet för alla typer av miljöer, bränslen och användningsområden, inklusive vätgas.”

Lite information om de två ordrarna:

• Alfdex g-Cleaner eMDS (electric Medium Duty Separator) till en av de största tillverkarna av lantbruks- och entreprenadmaskiner. Det är ett femårigt avtal med ett totalt värde på cirka 300 miljoner kronor.
  • Alfdex g-Cleaner SDS (Super Duty Separator) för stora vägmotorer, som vanligtvis används i lastbilar och bussar. Ordern är ett avtal med ett av de globala storföretagen och en av de ledande fordonstillverkarna. Det är ett åttaårigt program med ett totalt värde på cirka 1 000 miljoner kronor.

”Vi är mycket stolta över denna bekräftelse på att våra produktutvecklingsinsatser för att stödja våra kunder i att skapa en hållbar framtid uppmärksammas”, säger Fredrik Larsson.

För ytterligare information kontakta Marcus Whitehouse (Concentric CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Om Alfdex och den växande kraften i den innovativa Alfdex g-TechnologyTM
Alfdex inser fullt ut det brådskande behovet av förändring och ger ett grönt löfte till nästa generation. Företaget tänjer på de tekniska gränserna genom att utveckla nya banbrytande lösningar för dagens krävande kundbehov – och bidrar till en hållbar framtid. Det är grön ingenjörskonst i full blom.

Alfdex g-TechnologyTM baseras på Alfa Lavals och Alfdex långa erfarenhet av centrifugalsepareringsteknik. Under Alfdex g-Technology-paraplyet finns både g-Cleaner och g-Heater.

Alfdex g-Cleaner, en världsledande lösning för att avskilja partiklar och vätskedroppar från gaser. Majoriteten av nya tunga lastbilar i Nordamerika, Kina och Europa använder Alfdex g-Cleaner. I dag är över 9 miljoner tunga lastbilar, maskiner och bussar utrustade med g-Cleaner, vilket förhindrar att 100 miljoner liter olja släpps ut i miljön varje år.

Den nya Alfdex g-Heater kan användas överallt där ren värme behövs inom transportsektorn – från uppvärmning av hytten i en lastbil med förbränningsmotor, oavsett om den drivs med diesel eller vätgas, till batterivärme för elfordon. g-Heater har en högeffektiv och bränsleoberoende förbränningsprocess. Den stora fördelen är att den nästan inte ger några skadliga utsläpp. Tekniken bygger på en avancerad, patenterad teknikplattform med katalytisk förbränning av gasformiga och flytande bränslen.

Mer information finns på www.alfdex.com

Alfdex är ett 50/50 joint venture mellan Alfa Laval (www.alfalaval.com) och Concentric (www.concentricab.com).

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar och bussar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och energisystem. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Nordamerika, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav.

Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet elektriska produkter som utvecklats för den framväxande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem, högspänningskomponenter och elektrohydraulisk styrning. Dessutom växer nya användningsområden fram för våra e-produkter på nya marknader inom energisystemsektorn. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och cirka 1 282 anställda.