• Concentric AB/

Concentric - Valberedningens förslag och motiverade yttrande beträffande förslaget till val av styrelseledamöter

I enlighet med beslut av årsstämman 2014 utsågs i september 2014 följande ledamöter av valberedningen inför årsstämman i mars 2015: Göran Espelund, ordförande (Lannebo Fonder), Erik Durhan (Nordea Fonder), Marianne Nilsson (Swedbank Robur Fonder) och Johan Strandberg (SEB Fonder). Valberedningen representerar cirka 36 procent av aktier och röster i bolaget. Ingen ersättning har utgått till valberedningen.

Valberedningens förslag till årsstämman och motiverade yttrande i anslutning till förslaget till valet av styrelse är följande;

Val av ordförande till årsstämman

Valberedningen föreslår att styrelsens ordförande, Stefan Charette, utses till årsstämmans ordförande.

Beslut om antalet styrelseledamöter, val av styrelse och styrelseordförande samt val av revisor

Antalet styrelseledamöter föreslås utökas med en ledamot till sju ledamöter, utan suppleanter. Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Stefan Charette, Marianne Brismar, Kenth Eriksson, Martin Lundstedt, Martin Sköld och Claes Magnus Åkesson samt nyval av Susanna Schneeberger. Stefan Charette föreslås omväljas till styrelsens ordförande.

Susanna Schneeberger är från och med mars 2015 Vice President & Managing Director för Terex Material Handling i Dusseldorf, ett affärsområde inom den amerikanska koncernen Terex Corporation. Susanna har mellan januari 2007 och mars 2015 verkat inom Trelleborg-koncernen som Director, Strategic Business Development (2007-2012) samt som Vice President, Sales & Marketing Trelleborg Industrial Solutions (2012-2015).

Valberedningen har tagit del av styrelseordförandes redogörelse samt skriftliga utvärdering av styrelsens arbete, intervjuat styrelsens ledamöter, bolagets revisor samt träffat verkställande direktören för att få en beskrivning av verksamhetens utveckling. Valberedningen har konstaterat att utvärderingen av Concentrics styrelse, liksom valberedningens egen bedömning, gett vid handen att styrelsen och styrelsearbetet fungerar väl.

Valberedningen har utifrån bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt diskuterat styrelsens mångsidighet, storlek och sammansättning vad avser till exempel branscherfarenhet, kompetens, könsfördelning och internationell erfarenhet. Valberedningen har tidigare bedömt att styrelsens förhållandevis begränsade storlek uppmuntrar till ökad effektivitet och aktivt engagemang. Denna bedömning kvarstår, dock anser valberedningen att bolagets tillväxtstrategi motiverar en utökning och förstärkning av styrelsen. Concentric bygger vidare på sitt teknikledarskap och planerar att växa sin globala affär organiskt och via selektiva förvärv. En del av de olika utmaningar bolaget står inför är att fortsätta stärka närvaron i Sydamerika och Asien, integrering av genomförda och utvärdering av nya förvärv, samt anpassa bolagets produkter till den teknikutveckling som sker. Valberedningen har sökt efter en person med industriell erfarenhet som kan komplettera nuvarande styrelse i dessa frågor. För att uppnå en jämnare könsfördelning har valberedningen inriktat sitt arbete mot att identifiera kvinnor med relevant bakgrund och erfarenhet. Susanna Schneebergers erfarenheter svarar väl mot dessa krav. Valberedningens förslag innebär att 2 av 7 ledamöter är kvinnor, motsvarande 29 %, en ökning från 17 % föregående år.

Den föreslagna styrelsen uppfyller oberoendekraven i Svensk kod för bolagsstyrning. Samtliga föreslagna styrelseledamöter är att anse som oberoende såväl gentemot bolaget och dess ledning som gentemot större aktieägare.

Närmare information kring de föreslagna styrelseledamöterna återfinns på bolagets webbplats www.concentricab.com.

Valberedningen föreslår omval av det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som bolagets revisor till och med utgången av årsstämman 2016. KPMG AB har informerat bolaget om att den auktoriserade revisorn Anders Malmeby fortsatt kommer att vara bolagets huvudansvariga revisor.

Beslut om arvode till styrelsens ledamöter, styrelsens ordförande och till revisorn

Arvode till styrelsens ledamöter för perioden till och med utgången av årsstämman 2016 föreslås utgå enligt följande. Styrelsens ordförande ska erhålla 500 000 (tidigare 450 000) kronor och var och en av de övriga ledamöterna ska erhålla 240 000 (tidigare 220 000) kronor. Därutöver ska ordföranden i ersättningsutskottet erhålla oförändrat 50 000 kronor samt ordföranden i revisionsutskottet erhålla oförändrat 75 000 kronor. I och med att styrelsen föreslås utökas med en ledamot samt med hänsyn tagen till ovanstående förslag innebär det att den totala ersättningen till styrelsen ökar från 1 675 000 kr till 2 065 000 kr.

Valberedningen har genomfört en analys av styrelsearvodena såväl som ersättningar för utskottsarbete jämfört med liknande bolag med avseende på ett flertal olika mått på storlek och komplexitet. Utfallet av denna analys motiverar enligt valberedningen en höjning av nämnda arvoden och ersättningar.

Arvode till revisorn föreslås utgå för utfört arbete enligt av bolaget godkänd löpande räkning.

__________

Stockholm i februari 2015