Concentric AB arbetar med projekt i det amerikanska ”SuperTruck II”-programmet

Concentric AB arbetar med flera stora OEM:er i det amerikanska  ”SuperTruck II”-programmet. Detta är den andra fasen i de av amerikanska energidepartementet sponsrade projekten för att utveckla och demonstrera kostnadseffektiv avancerad teknik som ger en betydande ökning av bränsleeffektiviteten för klass 8 tunga lastbilar.

Dessa olika projekt syftar alla till att minska bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen genom effektivare flödeskontroll, med olika nya pumptekniker för tillämpningar på den amerikanska lastbilsmarknaden, inklusive:

• två designvarianter av elektriska vattenpumpar för förbränningsmotorkylning,
  • en mekanisk oljepumpkonstruktion med elektrohydraulisk tryckstyrd återcirkulation för huvudmotorsmörjning, och
  • en extra elektrisk oljepump för kolvkylning.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric AB kommenterade: ”Vi är glada över att vara en del av detta utmanande program när tunga dieselmotorer går mot ”mild hybrid”. Vårt bidrag och dokumenterade erfarenhet hjälper till att tillhandahålla innovativa produkter med hög prestanda som ger överlägsna effektivitetsvinster för våra kunder”.

Med tanke på omfattningen av den globala lastbilsmarknaden för klass 8 och de ökande utmaningarna som följer av lagstiftningen om växthusgaser utgör ”SuperTruck”-projekten en utmärkt möjlighet för Concentric att driva framtida försäljningstillväxt omkring år 2024/5 och därefter.

För ytterligare information kontakta David Bessant, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 2 000 MSEK och cirka 800 anställda.