Concentric AB får order på ny elektrisk oljepumpsteknologi av ledande lastbilstillverkare

Concentric AB har nyligen fått en order av en global tillverkare av lastbilar och bussar, för att producera elektriska oljepumpar för deras hybrida applikationer.  Produktion kommer att påbörjas under hösten 2018 och förväntas generera en total omsättning om cirka 38 miljoner kronor i Europa. Produktionsvolymen kommer successivt att öka under åtta år för att slutligen nå en årlig produktionsvolym på 8000 enheter år 2026.

Denna nya produkt stärker Concentrics position som en ledande leverantör av produkter som minskar bränsleförbrukning, ökar effektivitet av system, vilket ger en högre effekt samtidigt som bullernivån minskar.

Concentrics elektriska oljepump sparar energi genom sitt varierande flöde och hastighetsreglering samtidigt som den har låg bullernivå.

Den nya elektriska pumpen erbjuder CAN Bus kommunikation mellan motorn och fordonets styrsystem för att ge tryck och flöde efter behov. Detta ökar effektiviteten jämfört med traditionella mekaniska drivsystem, och garanterar optimalt resultat.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric, säger: ”Denna första stora order på Concentrics nya elektriska oljepumpteknologi är ett ytterligare betydelsefullt genombrott på en marknad som drivs av ökad elektrifiering och kontroll. Vår modulära designstrategi är idealisk för ett brett spektrum av användningsområden för nya elektriska hybridfordon och visar vårt fortsatta engagemang för innovation som gör det möjligt för våra kunder att uppnå hållbara lösningar.”

Concentrics elektriska oljepump har utvecklats i samarbete med en ledande leverantör av elektriska motorer. Det har resulterat i en permanent magnet och en DC-motor med integrerad elektronik.

Concentric är en ledande nischaktör för produktion av hydrauliska produkter, inklusive pumpar, motorer, kraftaggregat och flödesdelare för mobila enheter. Tillverkare förlitar sig på Concentrics innovativa teknologi, ledande tillverkning, kvalitet och tjänsteutbud för ett stort antal olika applikationer. Concentric hjälper sina kunder med design, utveckling och närvaro på viktiga marknader som Nord- och Sydamerika, Europa och Asien.

För ytterligare information, kontakta Mia Segerberg, 0722-26 90 80