• Concentric AB/

Concentric AB samarbetar med en global ledare inom drivlinor för att utveckla en ny elektrisk oljepump för avancerad start-/stoppfunktion

Concentric AB har inlett ett samarbete med en global Tier 1-tillverkare av helautomatiska växellådor till medeltunga och tunga kommersiella fordon för att utveckla en ny, helt eldriven oljepump som ska användas i deras ”start/stopp”-system. Produktionen kommer att inledas 2022 och försäljningsintäkterna från detta nya kontrakt förväntas uppgå till 45 MSEK under de kommande fem åren.

Den avancerade ”start/stopp”-tekniken kommer att erbjudas som tillval för hela utbudet av växellådor, och den gör att koldioxidutsläppen kan minskas med upp till 6% vid användning i stadsmiljö. Den nya elektriska oljepumpen är utformad med Concentric AB:s våta rotordesign som eliminerar risken för läckage från axeltätning. Designen ger bra termisk prestanda för pumpen under hela driften vilket möjliggör längre driftcykler på hög effekt.

E-pumpen är oerhört kompakt och tyst med hög energieffektivitet och vätskekyld elektronik, vilket förenklar integrering. Den borstlösa elmotorn med integrerad drivelektronik kan leverera ett högt moment redan från stillastående. Den kombinerade tekniken i pumpen möjliggör att pumpen har en livslängd på mer än 40 000 timmar.

Drivelektroniken möjliggör att effektförbrukningen kan justeras baserat på systemets krav, vilket minskar parasitförluster och säkerställer hög verkningsgrad hela tiden. Styrning och diagnostik sker via en CAN-anslutning.

"Detta samarbete med en global Tier 1-tillverkare stärker Concentrics position inom marknaden för helautomatiska växellådor till kommersiella fordon med en produkt som gör det möjligt för OEM-företag att minska sina koldioxidutsläpp."

För ytterligare information kontakta David Woolley, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.