Concentric AB tar hem sin första order på marknaden för vätskekylning av datacenter

Vi är stolta över att kunna tillkännage vårt första fleråriga avtal med en ledande global OEM-kund på marknaden för vätskekylning av datacenter. Den här nya ordern är värd 63 MSEK per år och produktionsstart planeras till första kvartalet 2025. Den här strategiska kunden valde Concentrics skarvfria e-pump för sin nya vätskekylningslösning för datacenter tack vare pumpens innovativa design och bevisade tålighet och tillförlitlighet.

Den globala datacentermarknaden förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 10-13 % under de närmaste sex åren. Vätskekylning är en tydlig trend i den här typen av lösningar, och marknaden för vätskekylning av datacenter förväntas växa ännu snabbare under samma period: 24,4 % enligt en rapport från MarketsAndMarkets Research.

AI har medfört helt nya sätt att designa och använda chip inom halvledarindustrin, vilket har lett till ökad energieffektivitet och prestanda för större datamängder. De ökande prestandakraven leder också till att behovet av kylning ökar. Vätskekylning är mer effektivt än luftkylning i datacenter med ständigt ökande densitet. Eftersom värmen avleds direkt från battericellerna via kylmedlet får våra kunder möjlighet till mycket exakt temperaturreglering oavsett yttre omständigheter.

”Den här första ordern från en ledande global OEM-kund inom kylningslösningar för datacenter är ännu ett bevis på de framsteg vi gör i genomförandet av våra tillväxtplaner på nya marknader. Precis som våra tidigare ordrar inom energilagring är den här ordern för datacentermarknaden ett exempel på hur våra befintliga produkter, som redan använts med framgång i liknande kylningslösningar, kan möta kundernas behov på nya marknader. Den nya ordern är ett viktigt steg in på den här högattraktiva, snabbväxande marknaden för Concentric. Jag är oerhört stolt över våra globala sälj- och teknikteam som har tagit fram den här nya lösningen tillsammans med kunden utifrån en befintlig Concentric-produkt”, säger Martin Kunz, VD och koncernchef för Concentric AB.

För ytterligare information, kontakta: Lynne McCarthy (mediakontakt) på
Telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: lynne.mccarthy@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2022 hade koncernen en omsättning om 4 056 MSEK och 1 207 anställda.