• Concentric AB/

Concentric AB vinner kontrakt från globalt ledande batteritillverkare för leverans av elektriska vattenpumpar

Concentric AB har fått en order från en ledande batteritillverkare för utveckling och leverans av vattenpumpar tillsammans med elektrisk motor och intelligent styrning för användning i nya lösningar för energilagring.

Denna utveckling bygger vidare på Concentrics expertis inom avancerad batterikylning för kommersiella fordon, som även syftar till att återanvända vätskor för att kyla och kontrollera temperaturen på fordonets elektronik.

Temperaturkontroll är väldigt viktigt för denna typ av energilagring eftersom litiumbatterier kräver en precis kontroll av enhetens temperatur för att optimera balansen mellan effektivitet och batteriets livslängd. Därmed är kraven på pumpens tillförlitlighet liknande de som ställs av kommersiella fordon som lastbilar och bussar, en marknad där Concentric byggt en lång erfarenhet med fokus på analystekniker för olika typer av motorer.

Industrin för kommersiell och storskalig energilagring är en ny marknad för Concentric. Det är en marknad som väntas växa snabbt över kommande år eftersom energilagring kommer bli en allt vanligare beståndsdel i elnätet och därmed viktig för att säkerställa hållbara energilösningar. Detta kontrakts sammanlagda värde uppskattas till SEK 100 miljoner över de kommande tre åren.

“Detta kontrakt är en viktig milstolpe för Concentric och gör oss till en viktig leverantör inom den globala marknaden för energilagring. Det visar även på vår förmåga att utveckla innovativa lösningar för att möta nya behov från en ökad elektrifiering av flödeskontroll” säger David Woolley, vd för Concentric AB.

För mer information, vänligen kontakta Paul Shepherd, chef för Drivetrain Products Engineering and Development,                   tel: +44 121 794 9828

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 2 400 MSEK och cirka 1 000 anställda.