• Concentric AB/

Concentric har erhållit ett utvecklingskontrakt från en global OEM för en elektrisk kylvätskepump i en bränslecelltillämpning

Concentric AB har erhållit ett nytt utvecklingskontrakt för att leverera elektriska kylvätskepumpar för ett bränslecellselektroniskt fordon (FCEV). Kunden, en global lastbils- och buss-OEM, kommer att använda våra e-pumpar för att kyla FCEV i deras nya flaggskeppsbuss.

Bussar för stads- och regionaltrafik är tidiga användare av bränsleceller där Kalifornien har bränslecellsbussar i drift sedan flera år. FCEV-bussarna har en stor fördel i förhållande till sin konkurrens (dieselbussar) eftersom de ger noll koldioxidutsläpp. Detta är särskilt viktigt i redan starkt förorenade och tätbefolkade städer. När väte produceras från rena, förnybara energikällor kan bränslecellsbussarna ge ett betydande bidrag till renare luft i större städer runt om i världen.

Den elektriska kylvätskepumpen har följande viktiga fördelar:

• robust design som inkluderar en våt rotor som eliminerar risken för ett läckage från axeltätning,
  • lång livslängd med hjälp av vätskekyld elektronik och borstlös DC motor med en design som ger en livslängd över 50 000 timmar,
  • integrerad diagnostik och integrerade sensorer för temperatur och tryck, och
  • kompakt format och låg ljudnivå.

Kylning av FCEV kräver användning av speciella kylmedel som är aggressiva mot många metaller. Concentrics ingenjörer har utvecklat e-pumpen för att kunna pumpa dessa speciella vätskor utan att minska produktens hållbarhet eller livslängd.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric AB kommenterade: ”Det här nya avtalet är ytterligare en milstolpe i utvecklingen av Concentrics e-pumpar, eftersom vi strävar efter Technology + Innovation = Hållbarhet. Vi levererar redan e-pumpar till många globala OEM-tillverkare för deras hybrid- och batterielektriska fordon, och detta viktiga avtal säkerställer att vi fortsätter att stödja våra kunders behov när de utformar framtidens utsläppsfria fordon. ”

För ytterligare information kontakta David Woolley, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.