CONCENTRIC KALLAR TILL ÅRSSTÄMMA

Styrelsen för Concentric AB har beslutat kalla till årsstämma torsdagen den 23 april 2020. Närmare detaljer beträffande förslag till årsstämman framgår av kallelsen som redovisas i sin helhet nedan. Kallelsen kommer att publiceras i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats inom de närmaste dagarna.

Årsstämma i Concentric AB

Concentric AB håller årsstämma torsdagen den 23 april 2020 kl. 15.00 på Klara Strand, S:ta Clara, Klarabergsviadukten 90, i Stockholm. Registreringen börjar kl. 14.30.

RÄTT TILL DELTAGANDE I STÄMMAN

Den som önskar delta i stämman ska

dels                vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken fredagen den 17 april 2020,

dels                anmäla sitt deltagande till bolaget på adress Concentric AB, Strandgatan 2, 582 26 Linköping, per telefon +46 76 610 40 04 eller via bolagets webbplats www.concentricab.com, senast fredagen den 17 april 2020.

Vid anmälan bör aktieägaren uppge namn (företagsnamn), adress, telefonnummer, personnummer (organisationsnummer) samt aktieinnehav. Ombud samt företrädare för juridisk person ombeds inge fullmakt eller annan behörighetshandling före stämman. Fullmaktsformulär tillhandahålls på bolagets hemsida, www.concentricab.com, och skickas genast och utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Den som har sina aktier förvaltarregistrerade genom bank eller annan förvaltare måste, för att kunna delta på stämman, inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB per fredagen den 17 april 2020 och förvaltaren bör således underrättas i god tid före nämnda datum. Sådan registrering kan vara tillfällig. Se nedan för ytterligare information om behandling av personuppgifter.

ÄRENDEN PÅ STÄMMAN

Förslag till dagordning

1. Stämmans öppnande samt val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Godkännande av dagordning
  4. Val av en eller två justeringsmän
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Verkställande direktörens redogörelse
  7. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
  8. Beslut om:
  1. fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen,
  2. dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt fastställande av avstämningsdag för utdelning, och
  3. ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören för räkenskapsåret 2019
  1. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer
  2. Beslut om arvode till styrelseledamöterna och revisorn
  3. Val av styrelseledamöter samt revisor
  4. Beslut om riktlinjer för lön och annan ersättning
  5. Beslut om minskning av aktiekapitalet med indragning av återköpta egna aktier samt ökning av aktiekapitalet genom fondemission
  6. Beslut om prestationsbaserat incitamentsprogram (LTI 2020)
  7. Beslut om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner
  8. Beslut om
  1. bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier,
  2. bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier, och
  3. överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020
  4. överlåtelse av egna aktier till en personalaktietrust
  1. Stämmans avslutande

Förslag till val av ordförande vid stämman (punkt 1 på dagordningen)

Valberedningen föreslår att Kenth Eriksson utses till stämmans ordförande.

Förslag till beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen samt fastställande av avstämningsdag för utdelning (punkt 8 (b) på dagordningen)

Till stämmans förfogande står balanserade vinstmedel om 1 059 536 255 kronor ökat med årets resultat om 670 223 861 kronor. Stämman kan således förfoga över ett fritt eget kapital om 1 729 760 116 kronor.

Styrelsen föreslår en utdelning för verksamhetsåret 2019 om 4,50 kronor per aktie, sammanlagt 169 950 299 kronor (bolagets egna aktier och aktier som innehas av personalaktietrusten erhåller ingen utdelning), och att återstoden, 1 559 809 817 kronor, balanseras i ny räkning.

Som avstämningsdag för utdelningen föreslår styrelsen måndagen den 27 april 2020. Om stämman beslutar i enlighet med detta förslag beräknas utbetalning av utdelningen ske via Euroclear Sweden AB torsdagen den 30 april 2020.

Förslag till beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer, beslut om arvode till styrelseledamöterna och revisorn, och val av styrelseledamöter samt revisor (punkterna 9 – 11 på dagordningen)

I enlighet med beslut av årsstämman 2019 utsågs i oktober 2019 följande ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2020: Göran Espelund, ordförande, (Lannebo Fonder), Erik Durhan (Nordea Fonder), Marianne Nilsson (Swedbank Robur), Per Trygg (SEB Fonder) samt Kenth Eriksson, Concentrics styrelseordförande. Valberedningen, som representerar omkring 31 procent av aktierna och rösterna i bolaget, föreslår att stämman beslutar i huvudsak enligt nedan.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av åtta stämmovalda styrelseledamöter, utan suppleanter, för tiden fram till nästa årsstämma.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Kenth Eriksson, Marianne Brismar, Karin Gunnarsson, Martin Lundstedt, Anders Nielsen, Susanna Schneeberger, Martin Sköld och Claes Magnus Åkesson. Kenth Eriksson föreslås omväljas till styrelsens ordförande.

Mer information om de personer som föreslås för val till styrelsen finns på bolagets webbplats www.concentricab.com.

Valberedningen föreslår att bolaget ska ha en revisor utan suppleant. Valberedningen föreslår omval av det registrerade revisionsbolaget KPMG AB som bolagets revisor till och med utgången av årsstämman 2021. KPMG AB har informerat bolaget om att den auktoriserade revisorn Joakim Thilstedt kommer att vara bolagets huvudansvariga revisor. Valberedningens förslag överensstämmer med revisionsutskottets rekommendation. Varken valberedningen eller revisionsutskottet har varit föremål för påverkan från tredje part eller varit tvingat av några avtalsvillkor som begränsat valfriheten i revisorsvalet.

Arvode till styrelseledamöterna för perioden till och med utgången av årsstämman 2021 föreslås utgå enligt följande. Styrelsens ordförande ska erhålla 800 000 (tidigare 700 000) kronor och var och en av de övriga ledamöterna ska erhålla 350 000 (tidigare 325 000) kronor. Därutöver ska ordföranden i ersättningsutskottet och ledamot i utskottet oförändrat erhålla 100 000 kronor respektive 50 000 kronor. Valberedningen föreslår vidare att ordföranden i revisionsutskottet och ledamot i utskottet oförändrat ska erhålla 150 000 kronor respektive 75 000 kronor. Ovanstående förslag innebär att den totala ersättningen till styrelsen (ersättning för utskottsarbete inkluderat) ökar från 3 425 000 kronor till 3 700 000 kronor.

Valberedningen har genomfört en analys av styrelsearvodena såväl som ersättningar för utskottsarbete jämfört med liknande bolag baserat på ett flertal olika mått av storlek och komplexitet. Utfallet av analysen motiverar enligt valberedningen en höjning av nämnda arvoden och ersättningar.

Arvode till revisorn föreslås utgå för utfört arbete enligt av bolaget godkänd löpande räkning.

Förslag till beslut om riktlinjer för lön och annan ersättning (punkt 12 på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om följande riktlinjer för lön och annan ersättning till styrelseledamöter, VD och andra ledande befattningshavare i huvudsak enligt nedan.

Med ledande befattningshavare avses VD och andra medlemmar i koncernledningen som rapporterar direkt till VD och som har ett strategiskt ansvar för verksamhetsområden samt de bolagsstyrningsfrågor som delegerats av styrelsen. Riktlinjerna gäller för avtal som ingås efter stämmans beslut samt för det fall ändringar görs i befintliga avtal efter denna tidpunkt. Riktlinjerna omfattar inte styrelsearvode som beslutas eller fastställs av stämman eller sådana emissioner och överlåtelser som omfattas av 16 kap aktiebolagslagen.

Riktlinjernas främjande av affärsstrategi, långsiktiga intressen och hållbarhet

Concentrics affärsstrategi är i korthet följande:

Concentric är en av världens ledande tillverkare av pumpar, och strävar efter att åstadkomma uthållig tillväxt för varje applikation på våra marknader. Genom tekniska lösningar och utvecklingsarbete ska Concentric bidra till förbättrad bränsleekonomi, minskade utsläpp och bättre motorstyrning.

Concentric skapar värde för kunderna genom att:

• utveckla världsledande teknik med innovativa lösningar som möter kunders och slutmarknaders krav,
  • sälja lokalt till globala kunder genom att utnyttja den globala infrastruktur och de team bolaget har; samt
  • tillämpa Business Excellence i hela verksamheten.

Medarbetarna är Concentrics viktigaste tillgång, och bolaget främjar en tydlig och inkluderande företagskultur för att kunna dra nytta av och utveckla de unika kompetenser som finns i teamen över hela världen.

Concentric strävar efter att leverera en stark och hållbar avkastning till aktieägarna och tillväxt som sker såväl organiskt som genom förvärv som kompletterar vårt teknikutbud.

Mer information om företagets affärsstrategi finns på www.concentricinvestors.com.

För bolaget och dess aktieägare är det av grundläggande betydelse att dessa riktlinjer i ett kort- och långsiktigt perspektiv skapar goda förutsättningar för att attrahera och behålla kompetenta medarbetare och chefer. Syftet med riktlinjerna är att öka transparensen i ersättningsfrågor och att skapa incitament för ledande befattningshavare att verkställa strategiska planer och åstadkomma goda verksamhetsresultat som stödjer företagets affärsstrategi och långsiktiga intressen, inklusive hållbarhet. För att uppnå detta är det viktigt att vidmakthålla rättvisa och internt balanserade villkor som samtidigt är marknadsmässigt konkurrenskraftiga vad avser struktur, omfattning och nivå på ersättning. Dessa riktlinjer gör det möjligt för företaget att erbjuda ledande befattningshavare en konkurrenskraftig total ersättning oavsett vilken geografisk marknad det gäller.

Ersättning och ersättningsformer

Anställningsvillkoren för ledande befattningshavare bör innehålla en väl avvägd kombination av fast lön, årlig bonus, pensionsförmåner och övriga förmåner samt villkor vid uppsägning/avgångsvederlag. Vidare kan styrelsen lägga fram förslag för godkännande av årsstämman om aktie- och aktiekursrelaterade incitamentsprogram. En sådan ersättningsstruktur främjar och understödjer ett välfungerande ledarskap och måluppfyllelse på både kort och lång sikt.

Ersättningen ska vara prestationsbaserad och konkurrenskraftig.

Nedan följer beskrivningar av de olika typer av ersättning som kan komma att betalas ut. Följande vägledning ska användas gällande andelar av den totala ersättningen:

Fast lön                                                    50%

Årlig bonus                                               25%

Långsiktiga incitamentsprogram (LTI)      25%

Den totala ersättningen till ledande befattningshavare ska utvärderas i relation till relevanta marknadsdata (för aktuell geografisk marknad och bransch) för att säkerställa att villkoren är rättvisa, balanserade och samtidigt konkurrenskraftiga på marknaden.

Fast lön

Den fasta lönen ska vara individuell och baseras på varje individs ansvarsområden och roll såväl som individens kompetens och erfarenhet i relevant befattning.

Årlig bonus

Ledande befattningshavare får årsbonus som utbetalas efter varje årsskifte. Den årliga bonusen utgör en rörlig del av den totala ersättningen. Bonusmål ska i första hand vara relaterade till utfall av finansiella mål för hela bolaget samt tydligt definierade individuella mål avseende specifika arbetsuppgifter. De senare används för att säkerställa fokus på icke finansiella mål av särskilt intresse. De finansiella målen och de icke-finansiella målen ska vara utformade för att bidra till företagets affärsstrategi och främja företagets långsiktiga intressen, inklusive hållbarhet.

De finansiella målen för företaget fastställs årligen av styrelsen. På uppdrag av styrelsen fastställer ersättningsutskottet de finansiella målen för individuella enheter efter förslag av verkställande direktören. Ersättningsutskottet gör en årlig utvärdering baserat på den senaste finansiella information som offentliggjorts av företaget.

För ledande befattningshavare anges upp till fyra individuella mål som utgör mellan 15 och 30 procent av den totala årliga bonusutbetalningen. De individuella målen fokuserar på strategiska mål kopplade till medarbetare, ökad tillväxt inom alla ekonomier och snabbare teknikutveckling.

De individuella målen för verkställande direktören är knutna till strategisk tillväxt och verksamhetsutveckling, och fastställs av ersättningsutskottet. De individuella målen för ledande befattningshavare har samma fokus och inriktning för att säkerställa samma effekter inom alla verksamhetsområden och funktioner. Förslag om de individuella målen läggs fram av de ledande befattningshavarna i samråd med verkställande direktören för slutligt godkännande av ersättningsutskottet. Vid bonusperiodens slut presenterar varje ledande befattningshavare en faktabaserad utvärdering av sina resultat i relation till de individuella målen för granskning och godkännande av verkställande direktören. Verkställande direktörens resultatutvärdering granskas och godkänns sedan av ersättningsutskottet.

Den del av den totala ersättningen som utgör årlig bonus varierar beroende på position och kan uppgå till 50 procent av den fasta ersättningen vid full måluppfyllelse. Målformuleringen är konstruerad så att ingen bonus utgår om en lägsta prestationsnivå inte uppfyllts. Alla bonusplaner inom organisationen är villkorade och utbetalas endast efter godkännande av ersättningsutskottet, såvida inte utbetalningen garanteras genom avtal eller kontrakt.

Företaget har inte några potentiella uppskovsperioder eller avtalsenliga möjligheter att kräva tillbaka rörlig ersättning.

Ersättning till styrelseledamöter

I vissa fall ska styrelseledamöter som valts av årsstämman ha möjlighet att få arvode och annan ersättning utbetald för arbete som utförts på uppdrag av företaget, vid sidan av styrelsearbetet. För sådana tjänster kan marknadsmässiga arvoden betalas ut efter godkännande av styrelsen.

Pension

Vid ingående av nya pensionsavtal ska ledande befattningshavare som är pensionsberättigade ha avgiftsbestämda pensionsavtal. Pensionering sker för ledande befattningshavare enligt respektive lands pensionsregler.

Som huvudprincip baseras pensionsavgifter endast på den fasta lönen och de pensionsplaner som tillämpas ska vara i enlighet med gällande lokala lagar. Ledande befattningshavare i Storbritannien erbjuds att ta del i en avgiftsbestämd plan där avgiften för arbetsgivaren uppgår till 12 procent. Ledande befattningshavare i USA tar del i en 401(k)-pensionsplan. Företaget säkerställer att reglerna för varje plan följs.

För anställningar som regleras av andra lagstiftningar än den svenska kan pensionsförmånerna justeras efter behov för att efterleva obligatoriska regler eller etablerad lokal praxis, med hänsyn tagen till det generella syftet med dessa riktlinjer så långt det är möjligt.

Övriga förmåner

Övriga förmåner, såsom tjänstebil, ersättning för friskvård, och sjukvårds- och sjukförsäkring, ska utgöra en mindre del av den totala ersättningen och ska motsvara vad som bedöms vara marknadsmässigt på respektive relevant marknad.

För anställningar som regleras av andra lagstiftningar än den svenska kan övriga förmåner justeras efter behov för att efterleva tvingande regler eller etablerad lokal praxis, med hänsyn tagen till det generella syftet med dessa riktlinjer så långt det är möjligt.

Särskilda ersättningar

Andra typer av rörlig ersättning kan utbetalas under extraordinära omständigheter, förutsatt att det är en tidsbegränsad ersättningsform som utbetalas under maximalt 36 månader. Sådan ersättning kan endast betalas ut på individuell basis, antingen för att rekrytera eller behålla ledande befattningshavare, för att förmå enskilda individer att flytta till nya tjänstgöringsorter eller ta nya befattningar eller som ersättning för extraordinärt goda resultat utöver de ordinarie arbetsuppgifterna. Den totala ersättningen ska inte heller överstiga två gånger den ersättning befattningshavaren skulle ha erhållit om sådan överenskommelse om särskild ersättning inte träffats. Alla beslut om sådana ersättningar fattas av styrelsen baserat på förslag från ersättningsutskottet.

Långsiktigt incitamentsprogram

I syfte att stärka långsiktighet i beslutsfattande och säkerställa långsiktig måluppfyllelse kan styrelsen föreslå årsstämman att besluta om långsiktiga incitamentsprogram.

Styrelsen använder sig av långsiktiga incitamentsprogram i syfte att säkerställa att ledande befattningshavare i företaget har långsiktigt intresse av en stabil värdeökning på Concentric-aktien, vilket främjar 2019 företagets affärsstrategi och hållbarhet. Ett incitamentsprogram med koppling till såväl företagets vinst som dess värdeökning främjar och bidrar till företagets långsiktiga tillväxt. Dessutom bidrar långsiktiga incitamentsprogram till att göra företaget mer attraktivt som arbetsgivare, vilket gör det lättare att behålla nyckelmedarbetare inom koncernen och att rekrytera ny, viktig kompetens.

Styrelsen har flera gånger tidigare lagt fram förslag om långsiktiga, prestationsbaserade incitamentsprogram där ledande befattningshavare och nyckelmedarbetare fått möjlighet att erhålla personaloptioner som ger dem rätt att erhålla aktier i företaget. Programstrukturen innebär att medarbetaren själv måste köpa aktier i Concentric AB för att kunna delta i programmet. Inom dessa program gäller att personaloptionerna – efter tre år och förutsatt att gällande villkor uppfyllts – kan utnyttjas för att erhålla Concentric-aktier. Detta är möjligt under en tremånadersperiod från och med publiceringsdatum för företagets delårsrapport för det första kvartal som infaller efter de tre åren.

Incitamentsprogram upprättas genom att ett programförslag läggs fram för godkännande i flera instanser: först inför ersättningsutskottet, därefter styrelsen och slutligen årsstämman.

Villkor vid uppsägning m.m.

Villkor vid uppsägning och avgångsvederlag ska överensstämma med vad som är marknadsmässigt brukligt på respektive relevant marknad. Verkställande direktören har en uppsägningstid om 12 månader. Övriga ledande befattningshavare har uppsägningstider på upp till 6 månader. Utöver detta kan överenskommelser träffas med ledande befattningshavare, vid uppsägning från bolagets sida, om avgångsvederlag motsvarande maximalt 12 månaders fast lön.

Lön och anställningsvillkor för övriga anställda

Vid framtagande av detta förslag till riktlinjer beaktades lön och anställningsvillkor för företagets anställda. Information om medarbetarnas totala ersättning, ersättningens komponenter samt ersättningens ökning och ökningstakt över tid inkluderades i ersättningsutskottets och styrelsens beslutsunderlag för att utvärdera huruvida riktlinjerna och de definierade begränsningarna är rimliga. Utvecklingen av skillnaden mellan ersättningen till ledande befattningshavare och ersättningen till övriga medarbetare kommer att redovisas i den nya ersättningsrapport som tas fram till nästa årsstämma.

Beslutsprocessen för att fastställa, se över och genomföra riktlinjerna

Styrelsen och ersättningsutskottet beslutar om ersättningssystemens struktur samt om ersättningsnivåer och -former till ledande befattningshavare. Styrelsen ska upprätta och lägga fram förslag om nya riktlinjer minst vart fjärde år för godkännande av årsstämman. Riktlinjerna ska gälla fram tills dess att nya riktlinjer antas av årsstämman. Ersättningsutskottet ska följa och utvärdera program för rörlig ersättning för koncernledningen, tillämpningen av riktlinjerna samt befintliga ersättningsstrukturer och ersättningsnivåer inom företaget.

Ledamöterna i ersättningsutskottet är oberoende i förhållande till företaget och företagsledningen. VD och andra medlemmar i koncernledningen deltar inte i styrelsens behandling av och beslut om ersättningsrelaterade frågor som berör dem. Intressekonflikter undviks alltid vid beslutsfattande, och potentiella intressekonflikter hanteras enligt företagets ramverk för styrning som består av en uppförandekod, policyer och riktlinjer.

Avvikelser från riktlinjerna

Styrelsen kan besluta om tillfälliga avvikelser från riktlinjerna, helt eller delvis, i särskilda fall där det finns anledning att avvika och en avvikelse från riktlinjerna krävs för att främja företagets långsiktiga intressen, inklusive hållbarhet, eller för att säkra företagets ekonomiska livskraft. Enligt ovan ingår det i ersättningsutskottets uppgifter att förbereda förslag för beslut i styrelsen i ersättningsrelaterade frågor. Detta innefattar även beslut om avvikelser från riktlinjerna.

Beskrivning av väsentliga ändringar i riktlinjerna samt av hur aktieägarnas intressen har beaktats

Innehållet i riktlinjerna har granskats och anpassats efter lagkraven i Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2017/828 om ändring av direktiv 2007/36/EG vad gäller uppmuntrande av aktieägares långsiktiga engagemang.

Tidigare fastställda ersättningar som ännu inte betalats ut

Vid tiden för årsstämman den 23 april 2020 har Concentric inte några oreglerade ersättningar, förutom för de löpande åtaganden till ledande befattningshavare som följer av de ersättningsprinciper som beskrivits i årsredovisningen.

Förslag till beslut om minskning av aktiekapitalet med indragning av återköpta egna aktier samt ökning av aktiekapitalet genom fondemission (punkt 13 på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman fattar beslut om minskning av aktiekapitalet med indragning av återköpta egna aktier och om ökning av aktiekapitalet genom fondemission i huvudsak enligt nedan. Besluten är villkorade av varandra, varför styrelsen föreslår att stämman fattar ett gemensamt beslut om förslagen.

A. Minskning av aktiekapitalet

Bolagets aktiekapital ska minskas enligt följande.

1. Bolagets aktiekapital ska minskas med 2 297 720 kronor.
  2. Minskningen ska genomföras med indragning av 926 500 av de egna aktier som bolaget har återköpt.
  3. Indragningen av aktier ska genomföras utan återbetalning.
  4. Ändamålet med minskningen är att sätta av medel till fritt eget kapital. Medlen ska dock återföras till aktiekapitalet enligt punkt B nedan.

Såsom redogörelse enligt 20 kap. 13 § fjärde stycket aktiebolagslagen får styrelsen anföra följande. Beslut om att minska bolagets aktiekapital enligt denna punkt kan genomföras utan Bolagsverkets eller, i tvistiga fall, allmän domstols tillstånd eftersom bolaget samtidigt kommer att genomföra en fondemission som innebär att varken bolagets bundna egna kapital eller aktiekapital sammantaget kommer att minska. Effekten av styrelsens förslag under denna punkt A är att bolagets bundna egna kapital och aktiekapital minskas med 2 297 720 kronor. Effekten av styrelsens förslag i punkt B nedan är att bolagets bundna egna kapital och aktiekapital ökas med 2 297 856 kronor och alltså ökar med sammantaget 136 kronor jämfört med det belopp som det uppgick till före minskningen. Fullständigt förslag till beslut om fondemissionen framgår av punkt B nedan.

B. Ökning av aktiekapitalet genom fondemission

I syfte att återställa aktiekapitalet efter den föreslagna minskningen av aktiekapitalet enligt ovan ska aktiekapitalet ökas genom en fondemission om 2 297 856 kronor, genom en överföring av 2 297 856 kronor från bolagets fria egna kapital.

Fondemissionen ska genomföras utan att några nya aktier ges ut.

Efter beslut enligt punkt A och B kommer bolagets aktiekapital att uppgå till 97 275 904 kronor och antalet registrerade aktier att vara 38 297 600, var och en med ett kvotvärde om 2,54 kronor.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, ska ha rätt att besluta om de mindre ändringar i stämmans beslut som kan erfordras vid registrering av beslutet vid Bolagsverket, Euroclear Sweden AB eller på grund av andra formella krav.

Förslag till beslut om prestationsbaserat incitamentsprogram (LTI 2020) (punkt 14 på dagordningen)

Allmänt

Styrelsen anser att ett incitamentsprogram som knyts till bolagets resultat och på samma gång dess värdeutveckling premierar och främjar den långsiktiga värdetillväxten i bolaget. Vidare bidrar ett incitamentsprogram till bolagets förmåga att behålla såväl som att rekrytera nyckelpersoner inom koncernen.

Mot bakgrund av detta föreslår styrelsen ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram (”LTI 2020”) under vilket ledande befattningshavare och nyckelpersoner kommer att tilldelas personaloptioner som berättigar deltagarna till förvärv av aktier i bolaget på i huvudsak nedanstående villkor. För att säkerställa och maximera ledningens engagemang i bolaget kommer tilldelning av personaloptioner i LTI 2020 förutsätta att deltagarna blir aktieägare genom egen investering i aktier i bolaget på marknaden. Styrelsens avsikt är att incitamentsprogrammet ska vara långsiktigt och styrelsen avser därför att under kommande år återkomma med motsvarande förslag för beslut av stämman.

För att kunna genomföra LTI 2020 på ett kostnadseffektivt och flexibelt sätt, har styrelsen övervägt olika metoder för leverans av aktier i bolaget inom LTI 2020, såsom aktieswapavtal med tredje part, återköp och överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020, eller en personalaktietrust samt överlåtelse av teckningsoptioner berättigande till teckning av nya aktier. Styrelsen har även beaktat att leverans av aktier inom LTI 2020 ska ske tidigast 2023. För att bibehålla full flexibilitet föreslår styrelsen att aktier ska kunna levereras enligt samtliga av de ovanstående fyra alternativa metoderna (i enlighet med förslagen nedan samt under styrelsens förslag till riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner och styrelsens förslag om förvärv och överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020, eller en personalaktietrust), med rätt för styrelsen att kombinera eller välja någon av dem.

Nyheter 2020

Concentric har implementerat LTI-program enligt i huvudsak vad som beskrivs i detta förslag årligen sedan 2012. LTI-programmen har möjliggjort för Concentric att erbjuda ett konkurrenskraftigt ersättningspaket som är nödvändigt för bolagets förmåga att attrahera och behålla de anställda som är avgörande för bolagets framtida framgång.

I syfte att förbättra Concentrics förmåga att behålla och rekrytera talanger för nyckelpositioner föreslår styrelsen att årsstämman 2020 utökar rätten att delta i programmet till att omfatta totalt ytterligare elva Senior Managers i Concentric koncernen, enligt nedan förslag.

Förslaget

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram, LTI 2020, i huvudsak baserat på följande villkor och principer.

1. LTI 2020 ska omfatta upp till fem ledande befattningshavare, inklusive VD, och fem övriga befattningshavare och nyckelpersoner (totalt tio medarbetare) och upp till elva Senior Managers i koncernen.
  2. För att delta i LTI 2020 måste deltagarna förvärva egna aktier i bolaget på marknaden senast den 31 maj 2020, med rätt för styrelsen att för enskilda därefter tillkommande programdeltagare till LTI 2020 senarelägga den sista dagen för förvärv till senast den 4 december 2020.
  3. Inom LTI 2020 får förvärv av aktier i bolaget (i) för VD ske till ett värde av maximalt 50 procent av hans fasta årliga grundlön, (ii) för senior vice president (tidigare CFO) till ett värde av maximalt 30 procent av dennes årliga fasta grundlön, (iii) för åtta andra ledande befattningshavare till ett värde av maximalt 20 procent av deras fasta årliga grundlön och (iv) för totalt elva Senior Managers till ett värde av maximalt 10 procent av deras fasta årliga grundlön. Hänvisningar till deltagares fasta årliga grundlön avser deltagares fasta grundlön gällande från 1 januari 2020. Vid beräkning av det maximala antalet aktier varje deltagare får förvärva under LTI 2020 tillämpas en aktiekurs om 157,80 kronor, vilket motsvarar genomsnittet av den vid varje handelsdag noterade genomsnittliga volymviktade börskursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden från och med den 5 februari 2020 till och med den 18 februari 2020, avrundat till närmaste tio öre.
  4. Varje aktie i bolaget som förvärvas inom LTI 2020 berättigar deltagaren till två (2) kostnadsfria personaloptioner vilka, efter en treårig inlåsningsperiod, berättigar deltagarna att förvärva en (1) aktie i bolaget per personaloption till ett pris av 126,20 respektive 189,40 kronor. Priset motsvarar 80 respektive 120 procent av genomsnittet av den vid varje handelsdag noterade genomsnittliga volymviktade börskursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden från och med den 5 februari 2020 till och med den 18 februari 2020, avrundat till närmaste tio öre.
  5. Varje aktie i bolaget som förvärvas inom LTI 2020 berättigar därutöver deltagaren till två (2) kostnadsfria prestationsbundna personaloptioner (”Prestationsoptioner”) vilka, om vissa nedan angivna prestationskrav nås, berättigar deltagarna att förvärva en (1) aktie i bolaget per Prestationsoption till ett pris av 126,20 kronor. Priset motsvarar 80 procent av genomsnittet av den vid varje handelsdag noterade genomsnittliga volymviktade börskursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under perioden från och med den 5 februari 2020 till och med den 18 februari 2020 avrundat till närmaste tio öre.
  6. Varje deltagare i LTI 2020 kan tilldelas maximalt fyra (4) personal- och Prestationsoptioner sammanlagt för varje förvärvad aktie i bolaget. Totalt kan högst 200 000 personaloptioner tilldelas inom LTI 2020, var och en berättigande till en (1) aktie i bolaget. Tilldelning av personaloptioner ska beslutas av styrelsen.
  7. Personaloptionerna ska ha en löptid om 39 månader (dock som längst till och med 31 oktober 2023) och ska kunna utnyttjas för förvärv av aktier i bolaget under en tremånadersperiod från datumet för publicering av bolagets rapport avseende första kvartalet 2023.
  8. En förutsättning för att deltagare ska ha rätt att utnyttja personaloptionerna är att denne, med vissa undantag som beslutas av styrelsen, förblir anställd inom koncernen, samt behåller de förvärvade aktierna under LTI 2020 i bolaget under hela den treåriga inlåsningsperioden, således till och med dagen för utnyttjande av personaloptionerna.
  9. Styrelsen ska kunna besluta om förtida utnyttjande av personaloptionerna (i) om någon, ensam eller tillsammans med närstående, förvärvar ett så stort antal aktier i bolaget att enligt tillämpliga regler skyldighet uppkommer att lämna ett offentligt erbjudande om att förvärva övriga aktier i bolaget, eller (ii) för enskilda deltagare på grund av individuella omständigheter, eller (iii) om det annars bedöms vara lämpligt eller ändamålsenligt att förtida utnyttjande sker, med hänsyn till den prestation som uppnåtts vid tiden för det förtida utnyttjandet.
  10. Antalet aktier i bolaget som ska kunna överlåtas till deltagare i LTI 2020 omräknas till följd av fondemission, split, företrädesemission och/eller andra liknande åtgärder med tillämpning av de omräkningsvillkor som gäller för de teckningsoptioner som föreslås emitteras enligt styrelsens förslag om en riktad emission av teckningsoptioner som föreslås samma stämma. Styrelsen ska få justera prestationsmålen om det inträffar omständigheter som påverkar jämförelser av nyckeltal, exempelvis vid avvikande affärshändelser som förvärv, avyttringar och liknande.
  11. Styrelsen ska besluta om de detaljerade villkoren för LTI 2020. Styrelsen ska ha rätt att göra avvikelser från eller justeringar av villkoren på grund av lokala regler och sedvänjor.

Prestationskrav

Den villkorade rätten att förvärva aktier i bolaget med utnyttjande av Prestationsoptioner är avhängig uppfyllandet av följande prestationskrav.

Den första Prestationsoptionen berättigar deltagarna att förvärva en (1) aktie i bolaget per Prestationsoption om bolagets rapporterade vinst per aktie avseende räkenskapsåret 2022 når, eller överstiger 9,50 kronor.

Den andra Prestationsoptionen berättigar deltagarna att förvärva en (1) aktie i bolaget per Prestationsoption om bolagets rapporterade vinst per aktie avseende räkenskapsåret 2022 når, eller överstiger 12,00 kronor.

Inget partiellt utnyttjande av Prestationsoptionerna får ske om prestationskraven uppfylls endast delvis.

Bemyndigande att ingå swapavtal

Bolagets leverans av aktier enligt LTI 2020 kan komma att ske genom att en tredje part levererar aktier i bolaget enligt ett swapavtal.

I enlighet med detta föreslår styrelsen att stämman beslutar att bemyndiga styrelsen att ingå ett swapavtal avseende egna aktier. Således kan den finansiella exponeringen för LTI 2020 komma att säkras genom att bolaget ingår ett aktieswapavtal med en tredje part, varigenom den tredje parten åtar sig att i eget namn köpa och överlåta aktier i bolaget till deltagarna i LTI 2020.

Kostnader

LTI 2020 förväntas medföra kostnader om cirka 1,9 Mkr årligen för bolaget givet att deltagarna investerar i maximalt antal egna aktier inom programmet, prestationskraven uppnås till fullo och en årlig värdeökning om 15 procent antas för bolagets aktie. Därutöver tillkommer kostnader för sociala avgifter vid tilldelning av aktierna, år 2023. Kostnaderna för sociala avgifter förväntas uppgå till cirka 0,7 Mkr årligen, baserat på ovanstående antaganden.

Ärendets beredning

Styrelsens förslag till LTI 2020 har beretts av styrelsen.

Förslag till beslut om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner (punkt 15 på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om riktad emission av teckningsoptioner, med rätt till teckning av nya aktier i bolaget, i huvudsak enligt nedan.

Styrelsens förslag innebär att stämman ska besluta om en riktad emission av 200 000 teckningsoptioner med rätt till nyteckning av aktier i bolaget i huvudsak enligt nedan.

1. Teckningsoptionerna emitteras utan vederlag. Varje teckningsoption ska ge rätt att teckna en ny aktie i bolaget, således kommer aktiekapitalet, vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna, att öka med maximalt 508 000 kronor.
  2. Rätt att teckna teckningsoptioner ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma det av bolaget helägda dotterbolaget Concentric Skånes Fagerhult AB.
  3. Teckning av teckningsoptionerna ska ske senast den 30 juni 2020, styrelsen förbehåller sig emellertid rätten att förlänga teckningstiden.
  4. Teckningsoptionerna ska ge möjlighet att teckna aktier från och med att teckningsoptionerna registrerats hos Bolagsverket till och med den 31 december 2023.
  5. En teckningsoption ger en optionsinnehavare rätt att teckna en ny aktie i bolaget till en teckningskurs motsvarande aktiens kvotvärde, 2,54 kronor.
  6. De nyemitterade aktierna ska medföra rätt till utdelning från och med den första avstämningsdagen för utdelning som inträffar efter att aktierna registrerats hos Bolagsverket.
  7. Antal aktier som kan tecknas för varje teckningsoption kan komma att omräknas enligt omräkningsprinciper på grund av bl.a. fondemission, sammanläggning eller uppdelning av aktier, företrädesemission eller liknande åtgärder.

Motiv för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt

Skälen för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget önskar att införa ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom koncernen, varmed de kan erbjudas möjligheten att ta del av en värdetillväxt i bolagets aktie.

Utspädningseffekt

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer antalet utestående aktier i bolaget att öka med 200 000. Dessa aktier utgör 0,5 procent av antalet aktier och röster efter full utspädning, beräknat såsom antalet tillkommande aktier i förhållande till summan av befintliga och tillkommande aktier. Tillsammans med utestående teckningsoptioner under tidigare incitamentsprogram medför teckningsoptionerna en sammanlagd utspädning om cirka 1,4 procent av bolagets utestående aktier och röster.

Om de föreslagna teckningsoptionerna hade varit fullt utnyttjade under 2019 hade bolagets resultat och utspädda resultat per aktie för räkenskapsåret 2019 varit 8,33 kronor respektive 8,22 kronor proforma, istället för 8,37 kronor respektive 8,27 kronor per aktie som rapporterats.

I händelse av att återköpta aktier, eller aktier överlåtna av en tredje part under ett swapavtal (i enlighet med styrelsens förslag om förvärv och överlåtelse av egna aktier respektive styrelsens förslag om införande av LTI 2020), helt eller delvis överlåts till deltagarna i LTI 2020 istället för teckningsoptioner kommer utspädningseffekten att minska.

Överlåtelse av teckningsoptionerna

Styrelsen föreslår vidare att stämman beslutar att godkänna att Concentric Skånes Fagerhult AB vid ett eller flera tillfällen får överlåta teckningsoptionerna till deltagarna i LTI 2020 i enlighet med villkoren och riktlinjerna för LTI 2020 samt i övrigt förfoga över teckningsoptionerna för att täcka kostnader för, eller fullgöra åtaganden under, LTI 2020.

Ärendets beredning

Styrelsens förslag har beretts av styrelsen.

Styrelsen föreslår att beslut enligt detta förslag ska vara villkorat av att stämman beslutat att anta styrelsens förslag om införande av LTI 2020 enligt punkt 14 på dagordningen.

Förslag till beslut om bemyndigande om förvärv och överlåtelse av egna aktier, överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020 samt överlåtelse av egna aktier till en personalaktietrust (punkterna 16 (a) – (d) på dagordningen)

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier (punkt 16 (a) på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till årsstämman 2021 besluta om förvärv av egna aktier i huvudsak enligt nedan.

1. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm.
  2. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget.
  3. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Syftet med det föreslagna bemyndigandet att förvärva egna aktier är att möjliggöra en förbättring av bolagets kapitalstruktur och att möjliggöra överlåtelser av aktier i enlighet med styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att överlåta egna aktier och tidigare samt föreslaget beslut om att överlåta egna aktier till deltagare i LTI 2017–2020, att ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i samband med eventuella framtida företagsförvärv samt att täcka kostnader för LTI 2017–2020 och möjliggöra leverans av aktier inom ramen för LTI 2017–2020. Hänvisningar till LTI 2017–2020 innefattar också JSOP och personalaktietrust.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier (punkt 16 (b) på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till årsstämman 2021 besluta om överlåtelse av egna aktier i huvudsak enligt nedan.

1. Överlåtelse av egna aktier får ske antingen på Nasdaq Stockholm eller på annat sätt.
  2. Överlåtelse av egna aktier får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.
  3. Högst det antal aktier som innehas av bolaget vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelsen får överlåtas.
  4. Överlåtelse av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs, överlåtelse av egna aktier på annat sätt ska ske till ett lägsta pris som ska bestämmas i nära anslutning till aktiens börskurs vid tidpunkten för styrelsens beslut om överlåtelsen.
  5. Betalning för de egna aktier som överlåts ska kunna erläggas kontant, med apportegendom eller genom kvittning.
  6. Styrelsen ska äga rätt att bestämma övriga villkor för överlåtelsen, som dock ska vara marknadsmässiga.

Syftet med det föreslagna bemyndigandet att överlåta egna aktier samt skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra en förbättring av bolagets kapitalstruktur, att täcka kostnader inom ramen för LTI 2017–2020 (inklusive kostnader hänförliga till JSOP) samt att ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i samband med eventuella framtida företagsförvärv genom att underlätta en snabb och kostnadseffektiv finansiering genom att avyttra egna aktier.

Förslag till beslut om överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020 (punkt 16 (c) på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om överlåtelse av egna aktier i huvudsak enligt nedan.

1. Högst 200 000 aktier får överlåtas.
  2. Rätt att förvärva aktierna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma deltagarna i LTI 2020, med rätt för var och en av deltagarna att förvärva högst det antal aktier som följer av villkoren för LTI 2020.
  3. Deltagares rätt att förvärva aktier förutsätter att samtliga de villkor som uppställts i LTI 2020 uppfyllts.
  4. Aktierna ska överlåtas inom den tid som framgår av villkoren för LTI 2020.
  5. Aktierna ska överlåtas till det pris för förvärv av aktier som fastställs i enlighet med villkoren för LTI 2020.
  6. Betalning för aktier ska erläggas kontant inom tio bankdagar från det att deltagare påkallat utnyttjande av de personaloptioner som berättigar till förvärv av aktierna.
  7. Det antal aktier som kan komma att bli föremål för överlåtelse till deltagarna i LTI 2020 kan komma att bli föremål för omräkning till följd av fondemission, aktiesplit, företrädesemission och liknande åtgärder enligt villkoren för LTI 2020.

Anledningen till den förslagna överlåtelsen samt skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra leverans av aktier enligt LTI 2020.

Styrelsen föreslår att beslut i enlighet med detta förslag ska vara villkorat av att stämman beslutat att anta styrelsens förslag om införande av LTI 2020 enligt punkt 14 på dagordningen.

Förslag till beslut om överlåtelse av egna aktier till en personalaktietrust (punkt 16 (d) på dagordningen)

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om överlåtelse av egna aktier till en personalaktietrust i huvudsak enligt nedan.

Joint Share Ownership Plan

I syfte att möjliggöra för en skatteförmånlig leverans av aktier till de deltagare i LTI 2020 som har hemvist i Storbritannien, vill Concentric kunna erbjuda sådana deltagare att delta i en så kallad Joint Share Ownership Plan (”JSOP”). Leverans av aktier till deltagarna genom JSOP kommer inte att ändra några villkor i LTI 2020. Deltagarna kommer för samma insats att få samma förmån av programmet före skatt efter inlåsningsperioden för de så kallade sparaktierna och under förutsättning att anställnings- och prestationsvillkoren i LTI 2020 uppfyllts. Kostnaderna för JSOP kommer inte att innebära att de beräknade kostnaderna för LTI 2020 i styrelsens förslag i punkt 14 överskrids.

JSOP innebär att deltagare istället för att erhålla en personaloption eller en prestationsoption i LTI 2020 kommer att erhålla (i) en begränsad personaloption (”Capped Employee Stock Option”) samt (ii) samäganderätt tillsammans med en för ändamålet uppsatt personalaktietrust (”Trusten”) i en aktie i bolaget (mot kontant betalning).

En Capped Employee Stock Option ger deltagaren en rätt till det värde av en Concentric-aktie som skulle realiserats i LTI 2020 upp till en fastställd taknivå. Den fastställda taknivån kommer att motsvara värdet vid tidpunkten då en Capped Employee Stock Option utfärdas. Samäganderätten ger deltagaren en rätt till det värde av en Concentric aktie som skulle realiserats i LTI 2020 och som överstiger den fastställda taknivån. Den som deltar i JSOP kommer per automatik att avstå från rätten till ordinarie personaloptioner och prestationsoptioner inom ramen för LTI 2020. Med samäganderätten och Capped Employee Stock Option ges deltagaren samma möjlighet att ta del av värdetillväxten i bolagets aktie som om deltagaren inte avstått optioner utställda av bolaget inom ramen för LTI 2020.

I syfte att möjliggöra genomförandet av JSOP, kommer Concentric att överlåta egna aktier, vilka har återköpts av bolaget, till programmet, motsvarande det högsta antalet aktieoptioner som kan tilldelas deltagarna i JSOP. Aktierna kommer att överlåtas till en depå som kontrolleras av Trusten och enligt villkoren i ett joint share option-avtal så kommer dessa aktier att ägas gemensamt av Trusten och respektive deltagare.

Om samtliga förutsättningar för en deltagare att erhålla en aktie i bolaget enligt ordinarie personaloption eller prestationsoption är uppfyllda:

• har deltagaren rätt att utnyttja en korresponderande Capped Employee Stock Option,
  • ska det sammanlagda belopp som deltagaren betalar till Concentric motsvara priset för förvärv av aktie vid utnyttjande av personaloptionen eller prestationsoptionen, och
  • kommer Trusten att avstå från sin äganderätt i den samägda aktien i bolaget och överlåta aktien till deltagaren för fullgörande av bolagets åtagande enligt LTI 2020.

Om samtliga förutsättningar för utnyttjandet av en personaloption eller prestationsoption i LTI 2020 inte är uppfyllda, ska en deltagare i JSOP avstå från sin samäganderätt till den korresponderande gemensamt ägda aktien i bolaget till förmån för Trusten. Sådana aktier kommer att kvarhållas inom Trusten och användas för framtida aktieplaner eller andra rörliga ersättningsformer inom bolaget.

För att vidta nödvändiga praktiskta åtgärder, kommer JSOP att resultera i vissa förskottskostnader för bolaget. Användningen av Capped Employee Stock Options innebär dock även en högsta gräns för sociala avgifter, med resultat att den sammanlagda årliga kostnaden förväntas vara i linje med den kostnad som framgår av styrelsens förslag till beslut avseende LTI 2020 under beslutspunkt 14 i dagordningen. Sammanfattningsvis ger JSOP bolaget en möjlighet att erbjuda deltagare i LTI 2020 med hemvist i Storbritannien en skattemässigt bättre lösning än om aktierna hade levererats med något av de alternativ som annars erbjuds samtidigt som villkoren för deltagarna förblir desamma.

Överlåtelse av egna aktier

Mot bakgrund av ovanstående, föreslår styrelsen att stämman beslutar om överlåtelse av egna aktier till Trusten och deltagarna, enligt följande.

1. Högst 138 600 aktier får överlåtas.
  2. Rätt att förvärva aktierna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Trusten och deltagarna.
  3. Den del av en aktie som förvärvas av Trusten ska förvärvas vederlagsfritt och den del av en aktie som förvärvas av en deltagare ska förvärvas för ett pris motsvarande samäganderättens marknadsvärde. Samäganderättens marknadsvärde kommer, i överensstämmelse med brittisk skattelagstiftning, att fastställas genom en värdering baserad på samäganderättens förväntade avkastning.
  4. Aktierna ska överlåtas före den 31 december 2020.
  5. Det antal aktier som kan komma att bli föremål för överlåtelse till Trusten och deltagarna kan komma att bli föremål för omräkning till följd av fondemission, aktiesplit, företrädessemission och liknande åtgärder enligt villkoren för LTI 2020.

Anledningen till den föreslagna överlåtelsen samt skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra en skatteförmånlig leverans av aktier inom ramen för LTI 2020 till särskilda deltagare med hemvist i Storbritannien.

Styrelsen föreslår att beslut i enlighet med detta förslag ska vara villkorat av att stämman beslutar att anta styrelsens förslag om införande av LTI 2020 enligt punkt 14 i dagordningen.

ÖVRIGT

Särskilda majoritetskrav

För giltigt beslut enligt punkterna 13 (minskning av aktiekapitalet med indragning av återköpta egna aktier samt ökning av aktiekapitalet genom fondemission), 16 (a) (bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier) och 16 (b) (bemyndigande för styrelsen att besluta om överlåtelse av egna aktier) ska förslaget biträdas av aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

För giltigt beslut enligt punkterna 15 (riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner), 16 (c) (överlåtelse av egna aktier till deltagare i LTI 2020), och 16 (d) (överlåtelse av egna aktier till en personalaktietrust) ska förslaget biträdas av aktieägare som representerar minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Handlingar

Kopior av styrelsens och valberedningens fullständiga förslag inklusive styrelsens och revisorns yttranden, samt redovisningshandlingar och revisionsberättelse för 2019 kommer att finnas tillgängliga hos bolaget samt på bolagets hemsida www.concentricab.com senast från och med torsdagen den 2 april 2020 och skickas genast och utan kostnad för mottagaren till de aktieägare som begär det och uppger sin postadress. Handlingarna kommer dessutom att finnas tillgängliga på stämman.

Upplysningar på stämman

Styrelsen och VD ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för bolaget, vid stämman lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen, förhållanden som kan inverka på bedömningen av bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation, koncernredovisningen och bolagets förhållande till annat koncernföretag. Aktieägare som vill skicka in frågor i förväg kan göra det till Lennart Lindell, Concentric AB, Strandgatan 2, 582 26 Linköping.

Aktier och röster

Per dagen för denna kallelse är det totala antalet aktier och röster i bolaget 39 224 100, varav bolaget innehar 1 156 667 egna aktier. Därutöver har 300 700 aktier överlåtits till en personalaktietrust.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas, vänligen se

__________

Concentric AB (publ)

För ytterligare information, kontakta Lennart Lindell, 0766-104 004

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 2 000 MSEK och cirka 800 anställda.