Concentric slutför förvärvet av Licos

Licos bedöms öka försäljningen med 50 procent under tre år med stärkta marginaler

Concentric AB (“Concentric”) har slutfört förvärvet av Licos Trucktec GmbH (“Licos”), en ledande tillverkare av elektromagnetiska kopplingar för vattenpumpar samt fläktapplikationer för lastbilar, för en köpeskilling om 9,25 MEUR där 8,75 MEUR har betalats kontant och 0,5 MEUR betalas i aktier i Concentric. Concentric kommer även att ta över lån som uppgår till 3,1 MEUR. Förvärvet breddar Concentrics produktportfölj i en växande nisch - den semi-variabla vattenpumpen, samt innebär en möjlighet att utnyttja Concentrics närvaro i USA för Licos elektromagnetiska fläktapplikationer.

Licos , som är baserat i Tyskland, levererar högkvalitativa produkter till flera globala lastbilstillverkare. Licos försäljning uppgick 2012 till 14 MEUR och rörelseresultat till 0,25 MEUR, vilket motsvarar en rörelsemarginal om 1,8 procent.

David Woolley, VD och Koncernchef för Concentric, kommenterar:

“Licos är en perfekt strategisk kombination för Concentric, då deras vattenpump kompletterar vår egen fullt variabla teknologi, vilket gör att vi kan erbjuda en komplett serie vattenpumpar för att möta våra kunders varierande behov. Concentric kommer även att få tillgång till Licos kompetens vad gäller elektromagnetiska- och friktionskopplingar. Licos i sin tur, ges ökade möjligheter inom ramen för Concentric-koncernens globala verksamhet. Eftersom befintliga kontrakt innebär en successiv ökning av volymerna, bedömer vi att Licos försäljning kommer att öka med 50 procent under de närmaste tre åren samt att nå Concentrics rådande marginalnivå.”

Variabilitet blir en allt viktigare drivkraft inom den kommersiella dieselindustrin och Licos kopplingsteknologi har potential att användas för Concentrics pumpar för olja-, vatten- och hydraulik, samt i fläktar och kompressorer. Licos kombination av magnetiska och friktionskopplingar kommer att möjliggöra effektiva lösningar i krävande miljöer. De två bolagen har sedan tidigare samarbetat vad gäller magnetiska kopplingar och denna teknologi kommer att ge Concentric möjligheten att erbjuda mer bränsleeffektiva lösningar för flertalet applikationer. Licos har lång erfarenhet av att tillverka och leverera kopplingar till ledande lastbilstillverkare och har då uppnått minskad bränslekonsumtion med upp till 0,7 procent.

Säljare är Dr. Wolf Beteiligungs GmbH. Förvärvet slutfördes 27 juni 2013 och har godkänts av relevanta konkurrensmyndigheter. Nuvarande verkställande direktören för Licos, Dr. Andreas Wolf, kommer att stanna kvar i bolaget och bistå i arbetet med integrationen av verksamheten under de närmaste månaderna. Som en del av betalningen för hans aktieinnehav i Licos, ersätts Dr. Andreas Wolf med aktier i Concentric till ett värde av 0,5 MEUR vilket säkerställer hans långsiktiga intresse i verksamheten.

Licos kommer att konsolideras i Concentrics räkenskaper från och med 1 juli 2013.

Om Licos

Licos är en ledande producent av elektromagnetiska kopplingar för vattenpumpar och fläktapplikationer för lastbilar, samt drivremskomponenter för tunga dieselmotorer. Som en erfaren användare av avancerad teknologi för lasertillverkning, kan Licos anpassa produkterna till kundens specifika behov. För räkenskapsåret 2012 uppgick försäljningen till 14 MEUR med en rörelsemarginal om 1,8 procent. Licos har 55 anställda i sin anläggning för produktion och ut veckling i Markdorf, Tyskland. Mer information finns på hemsidan www.licostrucktec.com.

För ytterligare information, kontakta David Woolley, VD och Koncernchef i Concentric, tel +44 121 445 6545

Taggar: