CONCENTRICS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2013

Fjärde kvartalet 2013: Försäljningen och orderingången förbättrad med en stark bidragsmarginal

• Försäljning för fjärde kvartalet: 503 MSEK (431), ökade 11 % valutajusterat, efter korrigering för förvärvet av LICOS Trucktec GmbH (”Licos”)
  • Rörelseresultatet för fjärde kvartalet: 75 MSEK (32); bidragsmarginal på 60% av försäljningsökningen; en rörelsemarginal på 14,9 % (7,5) (1) – en förbättring av den underliggande rörelsemarginalen från 13,3% till 14,9% för fjärde kvartalet (2)
  • Resultat för fjärde kvartalet: 46 MSEK (16) – Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,04 SEK (0,37) (1)
  • Kassaflöde för fjärde kvartalet: 65 MSEK (78)
  • Koncernens nettoskuld vid årets slut: 391 MSEK (446), inklusive pensionsskulder om netto 406 MSEK (547) – en skuldsättningsgrad på 50 % (73) (1)

Helåret 2013: Rörelsemarginalerna förbättras trots minskad försäljning under året

• Försäljning för helåret: 1 980 MSEK (2 129), en minskning med 7 % valutajusterat, efter korrigering för förvärvet av Licos
  • Rörelseresultat för helåret: 284 MSEK (281); en rörelsemarginal på 14,3 % (13,2) (1) – en förbättring av den underliggande rörelsemarginalen på 0,4 %-enheter för helåret (2)
  • Resultat för helåret: 176 MSEK (171) – Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 4,00 SEK (3,88) (1)
  • Kassaflödet för helåret uppgick till-87 MSEK (109) – vilket inkluderar utdelning om 110 MSEK (88) samt ett negativt kassaflöde för förvärvet av Licos om 105 MSEK
  • Med bra resultat och god finansiell ställning som grund, föreslår styrelsen en utdelning om totalt 2,75 (2,50) SEK per aktie och förnyat mandat för återköp av egna aktier.

1) 2012 års jämförelsesiffror för rörelseresultat, resultat före skatt och periodens resultat har alla omräknats för tilläggen i IAS 19, Ersättningar till anställda, (se bilaga 1 för justerade resultaträkningar). Dessutom har även 2012 års jämförelsesiffror för nettoskuld och eget kapital justerats för tilläggen i IAS 19, Ersättningar till anställda och motsvarande effekt på uppskjuten skattefordran (se bilaga 3 för justerade balansräkningar).

2) De underliggande jämförelsesiffrorna för rörelseresultatet och vinst per aktie för fjärde kvartalet har justerats med omstruktureringskostnader på 36 MSEK för Skånes Fagerhult och 10 MSEK för andra poster av engångskaraktär. De underliggande jämförelsesiffrorna för rörelseresultatet och vinst per aktie för helåret har också justerats med omstruktureringskostnader på 36 MSEK för Skånes Fagerhult och 20 MSEK för andra poster av engångskaraktär.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar delårsrapporten för fjärde kvartalet 2013:
"Concentric levererade ytterligare ett starkt resultat för fjärde kvartalet, och försäljningen ökade med 11 %, efter justering för effekterna av både förvärvet av Licos (8 %) och valutaförändringar (-2 %).

Den tydliga skillnaden som underströks i vår senaste delårsrapport mellan våra båda viktigaste geografiska marknader består. Försäljningen i Europa fortsätter att öka, det här är det fjärde kvartalet i rad med sekventiell tillväxt. I USA är å andra sidan marknaden fortsatt svag och minskade med 1 % valutajusterat under fjärde kvartalet. Vår försäljningsutveckling förefaller strida mot den senaste marknadsstatistiken, men vi är dock övertygade om att vi har behållit vår relativa konkurrenskraft inom alla våra nordamerikanska slutmarknader.

Concentrics program för Business Excellence, och framför allt de externa kundundersökningarna fortsätter utgöra grunden för kontinuerliga förbättringar för hela vår verksamhet. Som ett resultat av dessa, är jag glad att kunna meddela att vår rörelsemarginal har förbättrats ytterligare under fjärde kvartalet till 14,9 %.

Orderingången för kvartalet låg över försäljningen, även efter säsongsjustering av försäljningen för de färre arbetsdagarna under fjärde kvartalet. Det gjorde att koncernens orderstock vid årets slut var den högsta sedan det första kvartalet 2012.

När vi ser framåt mot 2014 bedömer vi att verksamheten har mycket goda förutsättningar att väl utnyttja de möjligheter vi ser och att fortsätta växa snabbare än marknaden. Eftersom det finns ett ökat tryck mot minskad bränsleförbrukning för alla slags maskiner och lastbilar, kommer våra utvecklingsprogram för tekniken inom variabla vattenpumpar att fortsätta i samarbete med våra kunder. Vi är i färd med att lokalisera produktionen i Brasilien, vilket ger oss möjlighet att bättre serva våra strategiska och globala kunder samt att vinna nya affärer, både för våra motor- och hydraulikprodukter.

Efter det lyckade köpet och införlivandet av LICOS Trucktec GmbH, fortsätter vi söka efter ytterligare förvärv för att förbättra vår konkurrenssituation. Sammanfattningsvis står Concentric starkt, såväl finansiellt som operationellt, och kommer att kunna ta vara på möjligheterna fullt ut under 2014.”

För ytterligare information, kontakta: David Woolley (VD och koncernchef), David Bessant (CFO) eller Lena Olofsdotter (koncernkommunikation), tel: +44 121 445 6545 (E-post: info@concentricab.com)

Taggar: