CONCENTRICS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2019

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättning: 430 MSEK (582) – omsättningen minskade med –26% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (+3%) minskade omsättningen med –29%.
  • Underliggande försäljningsutveckling: Koncernens underliggande försäljning jämfört med föregående år minskade med –24% för det fjärde kvartalet respektive med –11% för helåret, exklusive effekten av det tidigare offentliggjorda beslutet från en global kund som valt att använda två leverantörer för komponentinköp.
  • Rörelseresultat: 134 MSEK (140) – en rörelsemarginal om 31,1% (24,1), som gynnades av upplösningen av en garantiavsättning. Justerad rörelsemarginal var 23,0%.
  • Resultat efter skatt: 71 MSEK (115); resultat per aktie före utspädning om 1,87 SEK (2,95).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 58 MSEK (136); kassaflödet påverkat av lägre omsättning.
  • Utdelning: Mot bakgrund av koncernens resultat och starka finansiella ställning kommer styrelsen att föreslå en utdelning om 4,50 SEK (4,25) per aktie och att nuvarande mandat för återköp av egna aktier förnyas.

HELÅRET

• Nettoomsättning: 2 012 MSEK (2 410) – omsättningen minskade med –17% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (+3%) minskade omsättningen med –20%.
  • Rörelseresultat: 472 MSEK (529) – en rörelsemarginal om 23,5% (21,9).
  • Resultat efter skatt: 321 MSEK (405); resultat per aktie före utspädning om 8,37 SEK (10,30).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 386 MSEK (554); kassaflödet påverkat av lägre omsättning.
  • Koncernens nettoskuld: 54 MSEK (12); en skuldsättningsgrad om 5% (1).
  • Effekter av nya redovisningsprinciper för leasing – IFRS 16: Effekterna på resultaträkningen är inte väsentliga (rörelsemarginalen +0,0%; EBITDA-marginalen +1,3%). Kassaflödet från den löpande verksamheten påverkades med +27 MSEK. Övriga effekter per den 31 december var: totala tillgångar +80 MSEK; nettoskuldsättning +85 MSEK; skuldsättningsgrad +8%.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar bokslutskommunikén för fjärde kvartalet 2019.

Marknads- och försäljningsutveckling

Koncernens underliggande försäljning påverkades fortsatt av den generella marknadsnedgången under fjärde kvartalet och minskade med –24% jämfört med föregående år. För helåret var nedgången –11%. Den redovisade omsättningen jämfört med föregående år minskade med –29% för det fjärde kvartalet och –20% för helåret, justerat för valutaeffekter. Detta inkluderar effekten av det tidigare offentliggjorda beslutet från en global kund som valt att använda två leverantörer för komponentinköp under 2019.

Den publicerade marknadsstatistiken för kvartalet visar att produktionstalen, viktade för koncernens slutmarknader och regioner, minskade med –2%. Såväl Nord- och Sydamerika som Europa och övriga världen redovisade negativ tillväxt för andra kvartalet i rad. Den publicerade marknadsstatistiken för helåret visar att produktionstalen är oförändrade jämfört med föregående år, men det har varit ett tudelat år: måttlig marknadstillväxt under det första halvåret följdes av en krympande marknad under andra halvåret. En svag marknad och en fortsatt osäker prognos har gjort att våra kunder har fortsatt att minska sina lagernivåer.

Trenden i marknadsstatistiken för medeltunga och tunga lastbilar fortsatte under det fjärde kvartalet med en svagt ökande efterfrågan i Nordamerika medan efterfrågan på lastbilar minskade i Europa. Lastbilsmarknaden är fortfarande Concentrics största slutmarknad och står för 43% av koncernens omsättning.

Concentrics försäljning i Nordamerika, Europa, Indien och Sydamerika minskade detta kvartal jämfört med föregående år medan försäljningen i Kina ökade betydligt. Försäljningen på samtliga slutmarknader var lägre under det fjärde kvartalet jämfört med föregående år, framför allt inom industriapplikationer och övriga industrifordon i våra kärnregioner Nordamerika och Europa. De ekonomiska förutsättningarna är fortsatt utmanande i Indien eftersom bankkrisen hämmar efterfrågan generellt på samtliga slutmarknader.

Concentric Business Excellence – ett stöd under den globala marknadsnedgången

Våra ledningsteam har gjort stora insatser genom programmet Concentric Business Excellence (CBE) under året för att anpassa kapaciteten efter den minskade efterfrågan från våra kunder. Tack vare detta ser vi fortsatt starka rörelsemarginaler jämfört med föregående år: 23,5% (22,1) för helåret respektive 31,1% (24,8) för fjärde kvartalet.

Rörelseresultatet för kvartalet gynnades av upplösningen av en garantiavsättning för ett kvalitetsanspråk där en överenskommelse ingicks utan kostnader för Concentric. Den underliggande rörelsemarginalen var 23,0% för det fjärde kvartalet och 21,7% för helåret.

Strategisk uppdatering om elektrifiering

En växande marknad för e-produkter för såväl motorvägs- som industrifordon kommer att medföra nya möjligheter för Concentric. Concentrics e-produkter kommer också att bli relevanta på nya marknader, till exempel energilagringslösningar där eldrivna vattenpumpar behövs för att reglera batteritemperaturen. De här affärsmöjligheterna kompletterar Concentrics befintliga produkter för förbränningsmotorer, och försäljningen av e-produkter bedöms kunna utgöra så mycket som 20% av koncernens omsättning 2025.

Även om volymerna ännu är relativt små tror vi att e-produkter kommer att bli allt viktigare för Concentric under de närmaste åren. Genom att dra nytta av våra befintliga samarbeten och agera snabbt för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga och tillförlitliga produkter för de första lågutsläppsplattformarna är Concentric välpositionerat för att ta vara på framtida möjligheter på den här växande marknaden.

Utsikter

Den övergripande publicerade marknadsstatistiken, viktad för Concentrics mix av slutmarknader och geografisk närvaro, tyder på fortsatt vikande marknader generellt under 2020, främst för medeltunga och tunga lastbilar i Nordamerika och Europa. På tillväxtmarknaderna finns god tillväxtpotential, framför allt inom övriga industrifordon,

lantbruks- och entreprenadmaskiner, medan utmaningarna kvarstår på slutmarknaderna i Nordamerika och Europa.

Utvecklingen med minskade lagernivåer hos våra kunder håller i sig för tredje kvartalet i rad, och vi bedömer att kunderna börjar normalisera ordermönstren under det första halvåret 2020. Orderingången under fjärde kvartalet tyder på att omsättningen under det första kvartalet 2020 kommer att bli något högre än under fjärde kvartalet, även efter justeringen för fler arbetsdagar under första kvartalet.

Vårt fortsatta fokus på Business Excellence kommer att hjälpa oss att möta utmanande marknadsförhållanden för både lastbilar och industriapplikationer. Vår verksamhet är flexibel och redo att anpassas till förändringar i kundbeteende.

Concentric är fortsatt välpositionerat, både finansiellt och operationellt, för att kunna realisera vår marknadspotential.

För ytterligare information, kontakta:
David Woolley (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på

tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 februari 2020 klockan 13:00 CET.