CONCENTRICS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2021

FJÄRDE KVARTALET

• Nettoomsättning: 695 MSEK (380) – den redovisade omsättningen ökade med +83% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–2%), Allied Enterprises (+5%) och EMP (+44%) ökade omsättningen med +36% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet var 87 MSEK (104), vilket ger en rörelsemarginal på 12,5% (27,4). Justerat för jämförelsestörande poster, inklusive kostnader för förvärvet av EMP (18 MSEK) samt stängningen av Chivilcoy (22 MSEK), var rörelseresultatet 127 MSEK (99) med en rörelsemarginal på 18,2% (26,0).
  • Periodens resultat: 90 MSEK (88); resultat per aktie före utspädning om 2,36 SEK (2,32) och 2,35 SEK (2,32) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: Kassaflödet från den löpande verksamheten var 43 MSEK (118).
  • Förvärv: Som tidigare tillkännagivits slutfördes det banbrytande förvärvet av EMP den 30 oktober 2021, och därför ingår EMP med två månaders verksamhet i koncernens resultat för det fjärde kvartalet.

HELÅR

• Nettoomsättning: 2 115 MSEK (1 502) – den redovisade omsättningen ökade med +41% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (–8%), Allied Enterprises (+6%) och EMP (+12%) ökade omsättningen med +31%.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 403 MSEK (276), vilket ger en rörelsemarginal om 19,1% (18,4). Rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster var 20,9% (19,4).
  • Periodens resultat: 338 MSEK (205); resultat per aktie före utspädning om 8,91 SEK (5,43) och 8,88 SEK (5,42) per aktie efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: God hantering av kassaflödet under rådande omständigheter gav ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 260 MSEK (337).
  • Koncernens nettoskuld: 1 192 MSEK (86); skuldsättningsgrad 82% (8).
  • Utdelning: Mot bakgrund av koncernens resultat och starka finansiella ställning kommer styrelsen att föreslå en ordinarie utdelning om 3,75 SEK (3,50) per aktie för räkenskapsåret 2021. Styrelsen föreslår också att nuvarande mandat för återköp av egna aktier förnyas.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar bokslutskommunikén för 2021.

Förvärvet av EMP ger Concentric möjlighet till snabbare tillväxt inom sektorerna för elfordon och förnybar energi. Det här är nästa steg för att skapa ytterligare aktieägarvärde.

Marknads- och försäljningsutveckling

Den publicerade marknadsstatistiken visar att produktionstalen, viktade för koncernens slutmarknader och regioner, minskade med –15% under det fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Statistiken för såväl Nord- och Sydamerika som Europa och övriga världen visar negativ tillväxt för kvartalet. Den globala pandemin påverkade alla slutmarknader och geografiska områden under 2020, vilket försvårar jämförelser på årsbasis och framför allt mellan olika kvartal. För helåret visar dock den publicerade marknadsstatistiken att produktionstalen, viktade för koncernens slutmarknader och regioner, ökade med +20% under 2021.

Koncernens valutajusterade omsättning, exklusive Allied Enterprises och EMP, ökade med +33% under fjärde kvartalet jämfört med föregående år, respektive med +31% under helåret. Den redovisade omsättningen jämfört med föregående år ökade med +82% för fjärde kvartalet respektive +41% för helåret.

Vår redovisade omsättning exklusive EMP detta kvartal var i linje med tidigare marknadsbedömningar om att omsättningen under det fjärde kvartalet skulle ligga på ungefär samma nivå som under det tredje kvartalet. Efterfrågan på våra slutmarknader och i alla geografiska områden är fortsatt stark. Dock kvarstår de generella utmaningarna i branschens leverantörskedja – om än med vissa förbättringar – för att möta den nya efterfrågan, vilket har lett till en ökad orderstock. Vi bedömer att störningarna i leverantörskedjan kommer att finnas kvar åtminstone under det första halvåret of 2022.

Concentric Business Excellence – förvaltning av rörelsemarginal och kassaflöde

Återhämtningen efter pandemin fortsätter att sätta press på vår leverantörskedja genom inflationstryck på många av de komponenter som koncernen köper in, samt genom bristande tillgång på vissa kritiska komponenter. Med hjälp av Concentrics Business Excellence-program har våra kommersiella team sett till att vi kan överföra dessa kostnadsökningar till våra kunder, om än med ett kvartals fördröjning. Detta gjorde att Concentrics rörelsemarginal exklusive EMP, före jämförelsestörande poster, var fortsatt stark såväl för kvartalet: 23,9% (26,0) som för helåret: 22,7% (19,4%).

Förutom den befintliga Concentric-verksamheten innefattar resultatet för fjärde kvartalet även:

• två månaders verksamhet inom EMP;
  • påverkan från de justeringar av verkligt värde för varulager som avvecklades i sin helhet under det fjärde kvartalet (6 MSEK); och
  • två månaders avskrivningar av förvärvade immateriella tillgångar och verkligt värdehöjningar av materiella anläggningstillgångar (9 MSEK).

Därmed blev rörelsemarginalen före jämförelsestörande poster 18,2% (26,0) för det fjärde kvartalet, respektive 20,9% (19,4) för helåret. De årliga avskrivningarna för immateriella tillgångar och verkligt värdehöjningar av materiella anläggningstillgångar beräknas till 56 MSEK.

Vi har nyligen presenterat information om två viktiga händelser: stängningen av vår anläggning i Chivilcoy i Argentina och det banbrytande förvärvet av EMP. Kostnaderna relaterade till dessa händelser var 22 MSEK respektive 18 MSEK och de klassificerades som jämförelsestörande poster. Den redovisade rörelsemarginalen för det fjärde kvartalet och helåret uppgick därför till 12,5% (27,4) respektive 19,1% (18,4).

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var 43 MSEK (118). På grund av osäkerheten i den globala leverantörskedjan har Concentric ökat lagerhållningen av verksamhetskritiska komponenter för att säkerställa att vi kan fortsätta att uppfylla våra kunders behov. Detta medförde att vårt rörelsekapital ökade med 64 MSEK.

Likvida medel minskade till 440 MSEK (505) till följd av kvartalets resultat och förvärvet av EMP. Denna nivå av likvida medel är mer än tillräcklig för att möta behoven i verksamheten på kort och medellång sikt.

Det banbrytande förvärvet av EMP

Detta kvartal var det första som inkluderar vårt nyligen kommunicerade förvärv av EMP. Teamen gläds över potentialen i våra kombinerade verksamheter och arbetar nu med att integrera EMP i Concentric. Efter förvärvet av EMP kommer Concentric att accelerera tillväxten inom sektorerna för elfordon och förnybar energi. Detta blir nästa steg i att skapa ytterligare aktieägarvärde.

David Woolleys sista VD-ord: om vägen mot ökat aktieägarvärde

I juni 2011 noterades Concentric AB på Stockholmsbörsen med en initial aktiekurs på 36 SEK. Under de senaste 43 rapportkvartalen har Concentric skapat aktieägarvärde genom att aktiekursen ökat till 281 SEK (per 30 december 2021), och under samma period har bolaget betalat utdelningar om 32 SEK per aktie. Detta har uppnåtts genom en kombination av nya kunder, nya produkter, hantering av produktmixen, implementering av lean-tillverkningsprocesser genom Concentric Business Excellence-programmet och företagsförvärv. Inget av detta hade förstås varit möjligt utan det enorma stödet från våra medarbetare, både tidigare och nuvarande.

Framtiden är ljus. I takt med att våra marknader elektrifieras skapas nya tekniker för att uppfylla regionala utsläppskrav, vilket medför nya och spännande möjligheter för Concentric. Efter förvärvet av EMP är Concentric väl positionerat för att utnyttja de kommersiella möjligheter som elektrifieringen av våra marknader innebär, och därigenom skapa ytterligare aktieägarvärde. Vi välkomnar Martin Kunz som ny vd för Concentric. Han ansluter till företaget i en spännande tid och vi önskar honom lycka till i arbetet med att skapa fortsätta framgångar för Concentric.

Utsikter

Marknadsstatistiken pekar på att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att öka något med +6% under 2022 i takt med att efterfrågan från våra kunder inom såväl motor- som hydraulikprodukter fortsätter att öka.

Concentric och EMP har hittills gjort stora framsteg med att integrera verksamheterna, och funktionsteamen fortsätter med detta värdefulla arbete under 2022. Delårsrapporten för det första kvartalet 2022 kommer att innefatta tre månaders verksamhet inom EMP, till skillnad från rapporten för det fjärde kvartalet 2021 som endast innefattar två månader.

Tillgången till kritiska råvaror kommer att fortsätta att påverka vår försäljning under första kvartalet och vidare in i 2022, då vår leverantörskedja stabiliseras för att möta marknadens ökade efterfrågan. Den rådande bristen på råvaror och komponenter fortsätter att ge en inflationseffekt, både från metallindexen och från leverantörernas prisökningar. Vi har lyckats överföra dessa kostnadsökningar till våra kunder, om än med ett kvartals fördröjning, och vi kommer att fortsätta på samma sätt under det första kvartalet 2022 för att upprätthålla våra starka marginaler. Allt eftersom utmaningarna inom leverantörskedjan avtar under det första halvåret 2022 kommer även rörelsekapitalet att minska, framför allt våra lagerinvesteringar.

Den orderingång som förväntas ge omsättning under första kvartalet 2022 är i stort sett på samma nivå som den redovisade omsättningen för fjärde kvartalet 2021, efter justering för en extra månads verksamhet inom EMP. Vi förväntar oss också att kunna leverera på större delen av vår orderstock, framför allt med koppling till våra nordamerikanska verksamheter, till våra kunder under första halvåret 2022.

Concentric är fortsatt väl positionerat, både finansiellt och operationellt, för att till fullo utnyttja vår marknadspotential.

För ytterligare information, kontakta:
David Woolley (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på

tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 februari 2022 klockan 08:00 CET.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen hade under 2021 en omsättning om 2 115 MSEK och cirka 1 100 anställda. I slutet av oktober 2021 förvärvade koncernen Engineered Machined Products, Inc. ("EMP"), en ledande amerikansk producent av elektriska och mekaniska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, kylsystem och precisionsbearbetade komponenter. Under 2021 EMP hade över 400 anställda och en omsättning om 1 011 MSEK. Inklusive EMP för hela året 2021, Concentric skulle ha haft en kombinerad omsättning om 2 958 MSEK.