CONCENTRICS BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2022

FJÄRDE KVARTALET 2022

• Nettoomsättning: 1 033 MSEK (695) – den redovisade omsättningen ökade med +49% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (+11%) och förvärvet av EMP (+34%) ökade omsättningen med +4% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultat: 172 MSEK (87) – en rörelsemarginal om 16,7% (12,5).
  • Periodens resultat: 111 MSEK (90); resultat per aktie före utspädning om 2,92 SEK (2,36).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 200 MSEK (43); konverteringsgraden ökade till 158% under det fjärde kvartalet.

HELÅR 2022

• Nettoomsättning: 4 056 MSEK (2 115) – den redovisade omsättningen ökade med +92% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter (+12%) och EMP (+65%) ökade omsättningen med +15%.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 677 MSEK (403), vilket ger en rörelsemarginal om 16,7% (19,1).
  • Periodens resultat: 501 MSEK (338); resultat per aktie före utspädning om 13,20 SEK (8,91).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 529 MSEK (260); konverteringsgraden för helåret var 102%.
  • Koncernens nettoskuld: 925 MSEK (1 192); en skuldsättningsgrad om 45% (82). Omvärdering av pensionsåtaganden har resulterat i en nettopensionsskuld på 261 MSEK (361).
  • Utdelning: Mot bakgrund av koncernens resultat och starka finansiella ställning kommer styrelsen att föreslå en ordinarie utdelning 4,00 SEK (3,75) per aktie för räkenskapsåret 2022. Styrelsen föreslår också att nuvarande mandat för återköp av egna aktier förnyas.

VD och koncernchef, Martin Kunz, kommenterar bokslutskommunikén för 2022

Stark operationell utveckling och förvärvet av EMP ökade nettoomsättningen för helåret till 4,1 miljarder SEK, en ökning med hela 92% jämfört med föregående år.

Finansiell utveckling

Det har varit ett transformativt år för Concentric, med det lyckade förvärvet och sedermera integrationen av EMP. Tillsammans med en genomgående stark operationell utveckling har detta ökat vår nettoomsättning för helåret till 4,1 miljarder SEK, den högsta nettoomsättningen i företagets historia. Men det har också varit ett utmanande år med krig i Europa, energikris, fortsatt instabilitet i den globala leverantörskedjan och ett allmänt inflationstryck. Trots dessa utmaningar har Concentric redovisat stabila rörelsemarginaler varje kvartal, till stor del tack vare våra medarbetares stora engagemang.

Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 49% till 1 033 MSEK. Av detta stod Engineered Machine Products (EMP) för +34% av omsättningstillväxten jämfört med föregående år, medan den underliggande tillväxten och valutaeffekter ökade omsättningen med +4% respektive +11%.

Rörelseresultatet för fjärde kvartalet uppgick till 172 MSEK (87) och rörelsemarginalen blev 16,7% (12,5). En starkare utveckling för Alfdex, vårt joint venture med Alfa Laval, vägde upp för produktions- och försörjningsproblemen i segmentet Hydraulik.

Ett ökat fokus och gemensamma insatser inom alla våra verksamhetsenheter under kvartalet genererade ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 200 MSEK (43), med en konverteringsgrad på 158% för kvartalet respektive 102% för helåret.

Kassaflödet påverkades positivt av att rörelsekapitalet som procentandel av omsättningen minskade med 4 procentenheter till 10% jämfört med föregående kvartal. I absoluta tal innebar detta en positiv påverkan av kassaflödet med 51 MSEK detta kvartal.

Omsättning och marknadsutveckling

Vår viktiga marknad i Nordamerika fortsatte att växa på samtliga fyra slutmarknader under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Samtidigt minskade omsättningen på de europeiska slutmarknaderna med ensiffriga procentandelar med undantag för medeltunga och tunga lastbilar som ökade något. I Indien växer marknaden för entreprenadmaskiner fortfarande något, men sektorerna för lantbruksmaskiner och industriapplikationer minskade. Den viktade, övergripande publicerade marknadsstatistiken för kvartalet visar att marknaden ökade med 1% jämfört med föregående år, vilket i princip stämmer överens med vår redovisade underliggande omsättningstillväxt.

På den globala marknaden för våra motorprodukter är försäljningen fortsatt hög, och den publicerade marknadsstatistiken visar att marknaden ökade med +1% jämfört med föregående år. Nettoomsättningen för vårt segment Motorer för kvartalet blev 695 MSEK (432) och rörelsemarginalen blev 17,0% (18,2). EMP ökade omsättningen med +55%, valutaeffekter ökade omsättningen med +6% och den underliggande försäljningen var oförändrad. Rörelsemarginalerna ökade jämfört med föregående kvartal tack vare Alfdexs starka utveckling.

Nettoomsättningen för segmentet Hydraulik var för det fjärde kvartalet 338 MSEK (263) och rörelsemarginalen uppgick till 16,1% (18,3). Den underliggande försäljningen ökade med +10% och valutaeffekter medförde en ytterligare ökning om +18%. Även om efterfrågan på våra hydraulikprodukter är fortsatt stabil minskade omsättningen jämfört med föregående kvartal, främst i Nordamerika på grund av störningar i leverantörskedjan och brist på arbetskraft, vilket påverkade rörelsemarginalen negativt.

Försäljningen av elektriska produkter blev 178 MSEK det här kvartalet och 678 MSEK för helåret, vilket motsvarar 17% av koncernens försäljning för såväl kvartalet som för helåret. Alfdex har utvecklat en elektrisk skivseparator för användning i förbränningsmotorer i kommersiella diesellastbilar för att uppfylla utsläppsstandarden Euro VII. Nyligen tillkännagavs en andra stor order där leveranserna påbörjas 2025 och avtalet löper fram till 2035. Det här är ännu ett viktigt steg i vårt elektrifieringsarbete.

Utsikter

Den globala makroekonomiska situationen är fortsatt svårbedömd under det närmaste året, men efterfrågan från våra kunder på samtliga fyra slutmarknader är fortsatt i linje med den efterfrågan vi har sett under 2022. Därför bedömer vi i nuläget att försäljningen under första kvartalet 2023 kommer att ligga på samma nivå som försäljningen för fjärde kvartalet 2022.

Vi kommer fortsatt att möta ekonomiska utmaningar på grund av kriget i Europa, det rådande inflationstrycket och den ekonomiska situationen i Kina. Dock kommer Concentric Business Excellence-programmet tillsammans med den förbättrade kapacitet som byggts upp under året, att fortsätta hjälpa oss att bibehålla våra starka marginaler. I takt med att den globala leverantörskedjan fortsätter att stabiliseras, strävar vi också efter att minska lagernivåerna under 2023.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Kunz (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på

tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 februari 2023 klockan 08:00 CET.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen hade under 2021 en omsättning om 2 115 MSEK och cirka 1 100 anställda. I slutet av oktober 2021 förvärvade koncernen Engineered Machined Products, Inc. ("EMP"), en ledande amerikansk producent av elektriska och mekaniska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, kylsystem och precisionsbearbetade komponenter. Under 2021 EMP hade över 400 anställda och en omsättning om 1 011 MSEK. Inklusive EMP för hela året 2021, Concentric skulle ha haft en kombinerad omsättning om 2 958 MSEK.