CONCENTRICS DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2019

FÖRSTA KVARTALET

•  Nettoomsättning: 566 MSEK (603) – omsättningen minskade med –6% jämfört med föregående år. Efter justering för valuta (+6%), minskade omsättningen med –12%.
  •  Rörelseresultat: 126 MSEK (120) – en rörelsemarginal om 22,2% (19,9).
  •  Resultat efter skatt: 94 MSEK (89); resultat per aktie före utspädning om 2,43 SEK (2,26).
  •  Kassaflöde från den löpande verksamheten: 102 MSEK (111); kassaflödet påverkad av lägre omsättning.
  •  Koncernens nettoskuld: 27 MSEK (92); en skuldsättningsgrad om 2% (9).
  •  Effekter av nya redovisningsprinciper för leasing – IFRS 16: Effekterna på resultaträkningen är inte väsentliga (rörelsemarginalen +0,1%; EBITDA-marginalen +1,1%). Kassaflöde från den löpande verksamheten påverkades med +6 MSEK. Övriga effekter per 31 mars var; totala tillgångar +99 MSEK; nettoskuldsättning +102 MSEK; skuldsättningsgrad +8%.

VD och koncernchef, David Woolley, kommenterar Delårsrapporten för första kvartalet 2019.

Försäljningsutveckling

Den publicerade marknadsstatistiken visar att produktionen, viktad för koncernens slutmarknader och regioner, ökade med 5% första kvartalet jämfört med föregående år. Även om våra kunders slutmarknader växer har de sålt från lager för att minska risken under det första kvartalet, vilket innebär att omsättningen för Tier 1-leverantörerna inte har ökat i samma utsträckning. Koncernens omsättning för första kvartalet minskade med 12% justerat för valuta jämfört med föregående år. Minskningen är i linje med våra tidigare bedömningar och följer av att en kund, en global tillverkare, valt att använda två leverantörer för komponentinköp under 2019. Om försäljningen till den globala tillverkaren exkluderas i båda perioderna är koncernens omsättning konstant för det första kvartalet jämfört med föregående år. Den fortsatt starka efterfrågan under det första kvartalet är tydlig i båda våra huvudregioner, Nordamerika och Europa, samt på alla våra fyra slutmarknader, i synnerhet för lastbilar samt utrustning för entreprenad och lantbruk. Den största slutmarknaden för Concentric är fortfarande lastbilar, som står för 42% av koncernens omsättning, främst koncentrerat till Nordamerika och Europa. Marknadens efterfrågan på medeltunga och tunga lastbilar i Nordamerika ökade med 5% under det första kvartalet jämfört med föregående år. Samtidigt ligger efterfrågan i Europa kvar på en låg ensiffrig tillväxtnivå. Indien redovisade en stark marknadstillväxt under det första kvartalet, men det var också den marknad som förmodligen påverkades mest av minskad lagerhållning. Försäljningen på slutmarknaderna för lantbruksmaskiner var fortsatt god, framför allt i Nord- och Sydamerika och Indien. På slutmarknaderna för entreprenadutrustning fanns dock en del utmaningar, framför allt i Nordamerika och Europa där kunderna anpassade sina lagernivåer på grund av osäkra prognoser.

Concentric Business Excellence

De huvudsakliga målen med programmet Concentric Business Excellence (CBE) är att uppnå största möjliga nöjdhet bland våra kunder och anställda. CBE har underlättat för våra team att på ett effektivt sätt anpassa kapacitet och produktion efter gällande efterfrågan, och därmed optimera kostnadsbasen. CBE har gjort det möjligt att bibehålla koncernens rörelseresultat och den redovisade rörelsemarginalen för det första kvartalet blev 22,2% (19,9).

Concentric vinner viktiga kontrakt för nästa generations styrsystem

Concentric AB har vunnit fem kontrakt på elektrohydrauliska styrpumpar (EHS) till ett totalt uppskattat värde om 94 miljoner SEK under de kommande fem åren. Kontrakten gäller EHS-system som ska användas i eldrivna lastbilar samt hybrid- och elbussar. Även om de här plattformarna i dagsläget endast är en liten nischmarknad kommer lokala regelverk i städer och kommuner samt kundkrav att öka efterfrågan på eldrivna kommersiella fordon framöver. De här kontrakten är strategiskt viktiga och vi bedömer att segmentet för eldrivna fordon innebär väldigt spännande möjligheter för Concentric på lång sikt.

Potentiella förvärv

Vi fortsätter att söka efter ytterligare förvärv som antingen kan möjliggöra geografisk expansion, produktexpansion eller teknik som stärker våra befintliga produktlinjer inom motorer och hydraulik, så att vi kan utöka och stärka vår globala närvaro bland våra kunder.

Utsikter

Den underliggande orderboken är fortsatt stark och orderingången under första kvartalet tyder på att omsättningen under det andra kvartalet 2019 kommer att bli i stort sett densamma som under det första kvartalet. Marknadsstatistiken indikerar att produktionsvolymerna, viktade för Concentrics slutmarknader och regioner, kommer att öka med 4% under 2019 jämfört med föregående år, vilket är en minskning jämfört med 2018 då tillväxten blev 7%. Vår bedömning är även fortsättningsvis att efterfrågan på medeltunga och tunga lastbilar, särskilt i Nordamerika, kan försvagas mot slutet av 2019. Vår verksamhet är flexibel och kan anpassas till förändrade kundbeteenden, till exempel minskad lagerhållning, och till eventuella marknadsförändringar. Concentric är fortsatt välpositionerat, både finansiellt och operationellt, för att kunna realisera vår marknadspotential.

För ytterligare information, kontakta:
David Woolley (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på

tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 maj 2019 klockan 08:00 CET.