CONCENTRICS DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2013

De första nio månaderna 2013: Underliggande marginaler bibehållna trots minskad försäljning

• Försäljningen de första nio månaderna uppgick till 1 477 MSEK (1 698), en minskning med 11% justerat för valuta och förvärvet av LICOS Trucktec GmbH (”Licos”)
  • Rörelseresultatet och rörelsemarginalen för de första nio månaderna uppgick till 209 MSEK (249) respektive 14,1% (14,7) 1)
  • Resultatet efter skatt för de första nio månaderna uppgick till 130 MSEK (155) – Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 2,95 SEK (3,52) 1)
  • Kassaflödet för de första nio månaderna uppgick till -152 MSEK (31), vilket inkluderar utdelning om 110 MSEK (88) samt ett negativt kassaflöde för förvärvet av Licos om 105 MSEK

Tredje kvartalet 2013: Försäljningen och rörelseresultatet ökade

• Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 526 MSEK (492), en ökning med 3% justerat för valuta och förvärvet av Licos
  • Rörelseresultatet och rörelsemarginalen för tredje kvartalet uppgick till 76 MSEK (74) respektive 14,5% (14,9) 1)
  • Resultatet efter skatt för tredje kvartalet uppgick till 49 MSEK (49) – Resultatet per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 1,10 SEK (1,10) 1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under tredje kvartalet uppgick till 55 MSEK (61)

1) 2012 års jämförelsesiffror för rörelseresultat, resultat före skatt och periodens resultat har omräknats för tilläggen i IAS 19, Ersättningar till anställda, (se bilaga 1 för justerade resultaträkningar). Dessutom har även 2012 års jämförelsesiffror för nettoskuld och eget kapital justerats för tilläggen i IAS 19, Ersättningar till anställda, (se bilaga 3 för justerade balansräkningar).
2) Det finns inga jämförelsesiffror eftersom avkastningen på eget kapital beräknas på rullande 12-månadersbasis och 2011 inte har justerats enligt de nya redovisningsprinciperna.

David Woolley, VD och Koncernchef, kommenterar delårsrapporten för tredje kvartalet 2013:

”Concentric utvecklades stabilt med en försäljning under tredje kvartalet som ökade för första gången under 2013, med 3% justerat för valuta (-2%) och förvärvet av Licos (6%).

Det verkar nu finnas en klar polarisering mellan våra två främsta geografiska marknader. Europa har fortsatt att visa tydliga tecken på förbättring i och med att detta är det tredje kvartalet i rad med sekventiell tillväxt. I USA har å andra sidan den svagare efterfrågan, framför allt på medelstora och tunga lastbilar samt tunga entreprenad- och gruvmaskiner, resulterat i en försäljningsminskning med 6% sekventiellt respektive 10% för det tredje kvartalet. Vår försäljningsutveckling förefaller strida mot den senaste marknadsstatistiken, vi är dock övertygade om att vi har behållit vår relativa konkurrenskraft inom alla våra nordamerikanska slutmarknader.

Vi fortsätter att anpassa vår verksamhet som svar på den rådande osäkra marknadssituationen, med stöd av Concentrics program för Business Excellence. Som ett resultat är jag glad att kunna meddela att vår rörelsemarginal för tredje kvartalet låg kvar på 14,5%.

Orderingången låg detta kvartal något under försäljningen, även efter säsongsjustering för de färre planerade arbetsdagarna under fjärde kvartalet. Denna vändning av den senaste ordertrenden verkar bero på en försvagning av efterfrågan i Nordamerika för våra kunder inom hydraulikverksamheten, framför allt hos Caterpillar.

Vi har dock gjort goda framsteg i tredje kvartalet, i de pågående projekten för konsolidering av vår europeiska hydraulikverksamhet och integreringen av Licos i Concentric-koncernen. Det gör att vi fortsätter att vara mycket optimistiska inför de långsiktiga fördelar som dessa initiativ kommer att medföra.”

Vår ambition är fortsatt att överträffa marknaden genom vår ledande teknologi, som är inriktad på viktiga nyckelfaktorer på marknaden som hårdare utsläppslagstiftning och ökad efterfrågan på bränsleeffektiva lösningar.”

För ytterligare information, kontakta:

David Woolley (VD och Koncernchef), David Bessant (CFO) eller Lena Olofsdotter (Koncernkommunikation), tel: +44 121 445 6545 (E-post: info@concentricab.com)

Taggar: