CONCENTRICS HALVÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2022

ANDRA KVARTALET 2022

• Nettoomsättning: 1 021 MSEK (473) – den redovisade omsättningen ökade med +116% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter +13% och EMP +78% ökade omsättningen med +25% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultat: 164 MSEK (107), vilket ger en rörelsemarginal på 16,1% (22,7).
  • Periodens resultat: 134 MSEK (85); resultat per aktie före utspädning om 3,53 SEK (2,25).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 76 MSEK (76); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.

FÖRSTA HALVÅRET 2022

• Nettoomsättning: 1 955 MSEK (905) – den redovisade omsättningen ökade med +116% jämfört med föregående år. Efter justering för valutaeffekter +12% och EMP +76% ökade omsättningen med +28%.
  • Rörelseresultat: Rörelseresultatet uppgick till 330 MSEK (202), vilket ger en rörelsemarginal om 16,9% (22,3).
  • Periodens resultat: 264 MSEK (157); resultat per aktie före utspädning om 6,96 SEK (4,15).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten: 166 MSEK (148); kassaflödet har påverkats av ökningar av rörelsekapitalet hänförligt till ökad försäljning.
  • Koncernens nettoskuld: 1 081 MSEK (–22); en skuldsättningsgrad om 56% (–2). Pensionsskulderna fortsätter minska i och med stigande diskonteringsräntor, vilket resulterade i en omvärderingsvinst om 86 MSEK under andra kvartalet och en ackumulerad vinst under året om 191 MSEK (85).

VD och koncernchef, Martin Kunz, kommenterar halvårsrapporten för andra kvartalet 2022.

Concentric redovisar rekordomsättning för andra kvartalet drivet av förvärvet av EMP och en stark organisk tillväxt, vilket väger upp de varierande marknadsförhållandena med inflationstryck och störningar i leverantörskedjan.

Försäljningsutveckling

Den redovisade omsättningen ökade med 116% till 1 021 MSEK – ännu ett rekordkvartal för Concentric. Försäljningen inom EMP Engineered Machine Products (EMP) svarade för 78% av tillväxten jämfört med föregående år, och den svaga svenska kronan innebar att den redovisade omsättningen ökade med ytterligare 13%. Den valutajusterade försäljningen exklusive EMP ökade med 25% för andra kvartalet jämfört med föregående år, där ökade volymer och prishöjningar svarade för lika stora delar av ökningen.

Makroekonomiska faktorer påverkar fortsatt vår leverantörskedja vad gäller såväl materialtillgänglighet som -kostnader, på grund av det pågående kriget i Ukraina och det allmänna inflationstrycket i de flesta geografiska områden. Läget för materialförsörjningen har förbättrats något men försäljningen är fortsatt begränsad av material- eller arbetskraftsproblem, främst i Nordamerika där arbetsmarknaden är mycket ansträngd.

Ett av de viktigaste strategiska målen i vår tillväxtplan är att öka försäljningen av elektriska produkter, både i absoluta tal och som andel av koncernens försäljning. Försäljningen av elektriska produkter uppgick till 166 MSEK under andra kvartalet, motsvarande 16% av koncernens försäljning. Vi fortsätter att investera i e-produkter för att stödja våra kunders arbete med att utveckla nya fordon och maskiner med låga utsläpp.

Marknadsutveckling

Den publicerade marknadsstatistiken indikerar att den viktade marknaden var oförändrad jämfört med föregående år, baserat på volym. Nordamerika går fortsatt starkt medan marknaderna i Europa ser ut att försvagas och tillväxtmarknaderna varierar. Den enda konstanten på samtliga områden är att marknaden för lantbruksmaskiner vänder nedåt, framför allt i Europa och Indien. Lastbilsmarknaden i Kina bromsade in ytterligare på grund av att covid-19 blossade upp igen, vilket ledde till nedstängningar i Shanghai-regionen. Beroende på var vi befinner oss i konjunkturcykeln tenderar marknadsstatistiken att antingen ligga före eller släpa efter det faktiska försäljningsutfallet för Tier-1-leverantörer. Vi tror att så är fallet detta kvartal. Vår rapporterade försäljningstillväxt jämfört med föregående år överträffade den rapporterade statistiken, men vi bedömer att denna försäljningstillväxt inte har uppnåtts genom att vi ökat vår marknadsandel.

Rörelsemarginal och likvida medel

Vi har mött kraftig motvind under andra kvartalet vilket har påverkat vår rörelsemarginal. Vi har bland annat sett störningar i leverantörskedjan och ökande inflationstryck på samtliga inköpsområden, såväl för material som tjänster. Vi förväntar oss att inflationstrycket och störningarna i leverantörskedjan kommer att fortsätta under återstoden av 2022, och vi kommer att arbeta proaktivt genom vårt väletablerade Business Excellence-program för att bibehålla vår starka marginal. Trots dessa fortsatta utmaningar redovisar vi en rörelsemarginal på 16,1% (22,7) för andra kvartalet.

Vi konstaterade en kraftigt förbättrad kassaflödesgenerering jämfört med de två föregående kvartalen – kassaflödet i förhållande till justerat rörelseresultat blev 80%. Likvida medel uppgick i slutet av kvartalet till 345 MSEK (498) efter utbetalningen av utdelningen i april 2022. Denna nivå av likvida medel är mer än tillräcklig för att möta behoven i verksamheten på kort och medellång sikt.

Utsikter

Utsikten för tredje kvartalet är att den orderingång som förväntas ge omsättning under tredje kvartalet i stort sett är på samma nivå som den redovisade omsättningen för andra kvartalet 2022. Vi förväntar oss nu att kunna leverera på större delen av vår orderstock, framför allt med koppling till våra nordamerikanska verksamheter, till våra kunder under återstoden av 2022 och första halvåret 2023.

Inflationstrycket förväntas kvarstå under överskådlig framtid, och vi kommer att föra regelbundna samtal med våra kunder för att säkerställa att de ökande leverantörskostnaderna över tid kan föras uppåt i värdekedjan.

Inom hela organisationen sker ett fantastiskt arbete för att hantera de rådande utmaningarna i leverantörskedjan. Den nya vågen av covid-19 i Kina och den kinesiska ledningens nedstängningar av regioner som drabbats av viruset innebär dock att vi kan förvänta oss ytterligare störningar i leverantörskedjan under det andra halvåret 2022.

Vår verksamhet påverkas nu av ett allmänt inflationstryck, och centralbanker i olika regioner vidtar åtgärder för att motverka inflationen genom att höja räntorna. De här makroekonomiska faktorerna kan påverka efterfrågan på våra produkter i olika geografiska områden och på olika slutmarknader, men det går ännu inte att förutspå marknadsefterfrågan på medellång sikt.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Kunz (VD och koncernchef) eller Marcus Whitehouse (CFO) på tfn: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Informationen i denna rapport är sådan som Concentric AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 juli 2022 klockan 08:00 CET.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen hade under 2021 en omsättning om 2 115 MSEK och cirka 1 100 anställda. I slutet av oktober 2021 förvärvade koncernen Engineered Machined Products, Inc. ("EMP"), en ledande amerikansk producent av elektriska och mekaniska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, kylsystem och precisionsbearbetade komponenter. Under 2021 EMP hade över 400 anställda och en omsättning om 1 011 MSEK. Inklusive EMP för hela året 2021, Concentric skulle ha haft en kombinerad omsättning om 2 958 MSEK.