CONCENTRICS HALVÅRSRAPPORTJANUARI – JUNI 2011

Första halvåret 2011

• Omsättningen ökade med 21% till 1,113 MSEK (920) under första halvåret 2011 jämfört med samma period 2010. Valutajusterat ökade försäljningen med 35% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Rörelseresultatet (EBIT) och EBIT-marginalen uppgick till 118 MSEK (7) respektive 10,6% (0,8%). Engångskostnader uppgående till 24 MSEK avseende uppdelningen av Haldex-koncernen är inkluderade i halvårsresultatet. Justerat för dessa kostnader uppgick EBIT och EBIT marginalen till 142 MSEK respektive 12,7%.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 64 MSEK (-28). Resultatet per aktie uppgick till 1.44 SEK (- 0,64). Justerat för engångskostnader efter skatt avseende uppdelningen av Haldex-koncernen, var resultatet per aktie 1,83 SEK.
  • Kassaflödet från verksamheten var fortsatt starkt och uppgick till 67 MSEK (96).
  • Koncernens nettoskuld uppgick till 269 MSEK (404), en minskning från föregående år med 135 MSEK, huvudsakligen beroende på kassaflödet efter investeringsverksamheten.
  • Finansiella skulder i förhållande till eget kapital var 36% (53%) den 30 juni 2011.
  • Som Haldex AB tidigare meddelat godkändes förslaget om notering av Concentric-koncernen (divisionen Hydraulics Systems) av aktieägarna i Haldex AB:s årsstämma, varpå Concentric börsnoterades den 16 juni.

Andra kvartalet 2011

• Försäljningen ökade med 13% till 559 MSEK (493) under andra kvartalet 2011 jämfört med samma kvartal 2010. Valutajusterat ökade försäljningen med 30% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Under andra kvartalet noterades ökningar i samtliga sektorer och regioner och den valutajusterade försäljningen ökade med 3% jämfört med det första kvartalet 2011.
  • Rörelseresultatet (EBIT) respektive EBIT-marginalen, uppgick till 60 MSEK (17) respektive 10,8% (3,5). Engångskostnaderna för uppdelningen av Haldex-koncernen är inkluderade i kvartalsresultatet och uppgick till 16 MSEK. Justerat för dessa kostnader var EBIT och EBIT-marginalen 76 MSEK respektive 13,6%
  • Resultatet efter skatt uppgick till 33 MSEK (3). Resultatet per aktie uppgick till 0,74 SEK (0,06). Justerat för engångskostnader efter skatt avseende uppdelningen av Haldex-koncernen uppgick resultatet per aktie till 1,00 SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var fortsatt starkt och uppgick till 36 MSEK (38).

David Woolley, för närvarande regionchef för Europa och Övriga världen, kommer att efterträda Ian Dugan som VD och Koncernchef för Concentric AB den 1 augusti 2011.

VD och Koncernchef Ian Dugan kommenterar andra kvartalet 2011:

“Concentric levererade ett starkt resultat under andra kvartalet 2011. Den robusta efterfrågan från första kvartalet höll i sig även under det andra kvartalet 2011 och den valutajusterade försäljningen ökade med 3% jämfört med första kvartalet 2011.

Det starka rörelseresultatet speglades i en fortsatt förbättring av EBIT marginalen till 10,8%, jämfört med 10,4% det första kvartalet 2011. Efter justering på 16 MSEK för kostnader i samband med uppdelningen av Haldex-koncernen samt dubblerade koncernfunktioner under perioden, och motsvarande kostnad under första kvartalet 2011 på 8 MSEK, uppgick den jämförbara EBIT marginalen för det andra kvartalet 2011 till 13.5%, jämfört med 11.9% det första kvartalet 2011. Det är en bekräftelse på att koncernen lyckas bibehålla en hård kostnadskontroll, trots den ökade omsättningen.

Koncernen fortätter att redovisa ett robust rörelsekapital och genererade ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 36 MSEK trots den starka försäljningsökningen.

Senast tillgängliga marknadsdata indikerar en valutajusterad tillväxt 2011 på 15%. Orderingången under andra kvartalet 2011 indikerade att försäljningsnivån under kvartalet kommer att upprätthållas även under det tredje kvartalet 2011. Bedömningen är därför att bolaget kommer att överträffa marknadsprognosen för helåret 2011.”

Ian Dugan, VD och Koncernchef, Tel: +44 121 445 6545
David Bessant, CFO, Tel: +44 121 445 6545