Concentrics joint-venture Alfdex erhåller en viktig order i Kina

Alfdex AB, ett 50/50 joint venture ägt av Alfa Laval och Concentric, meddelar idag att de i samarbete med en partner har erhållit ett kontrakt om att leverera vevhusgasseparatorer till en ny motorplattform med en stor inhemsk lastbilstillverkare i Kina. Lanseringen av detta motorprogram drivs av China-6-utsläppslagstiftningen för tunga lastbilar som kommer att genomföras den 1 juli 2021. Produktionen startar 2021 och försäljningsintäkterna från detta nya kontrakt beräknas vara mer än 150 MSEK över de närmaste fem åren.

Den kinesiska handlingsplanen för bättre luftkvalitet inkluderar många utsläppskällor, där tunga lastbilar utgör en viktig del. China-6-regleringen kommer generellt att gälla i Kina från och med den 1 juli 2021 och förväntas resultera i att fem miljoner tunga lastbilar behöver ersättas.

Alfdex-separatorn är den vanligaste lösningen för aktiv rening av vevhusgaser i lastbilsmotorer. Den lanserades 2004 och har blivit den etablerade lösningen för de flesta lastbilstillverkarna i Nordamerika och Europa. Alfdex tillverkar redan vevhusgasavskiljare i Kina och levererar till många OEM-tillverkare, inklusive Weichai, som är den största motortillverkaren i Kina och äger dotterbolag som även tillverkar tunga lastbilar.

"Detta representerar ytterligare ett betydande genombrott på marknaden för medeltunga och tunga lastbilar i Kina", säger David Woolley, VD och koncernchef för Concentric. ”Alfdex-separatorn fortsätter vara en av de ledande teknikerna som används för att uppfylla världens tuffaste utsläppskrav. Den nya China-6-lagstiftningen skapar en möjlighet för vår hållbara teknik att bidra till miljöomvandlingen i Kina. ”

För ytterligare information kontakta David Woolley, VD Concentric, telefon + 44-121-445 6545

Om Alfdex

Alfdex är världsledande inom reducering av utsläpp av vevhusgaser från dieselmotorer genom ett aktivt separationssystem. Separeringsprincipen är baserad på Alfa Lavals långa erfarenhet inom centrifugalseparering för system som skiljer vätskor från varandra och fasta partiklar från vätskor. Alfdex har förfinat denna specialteknologi för att skilja partiklar och droppar från gas. Tre av fyra nya tunga lastbilar i Nordamerika och Europa använder Alfdex-separatorn, vilket innebär att mer än 5 miljoner tunga lastbilar idag är utrustade med ett Alfdex-system.

Om Concentric

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.

Om Alfa Laval

Alfa Laval, världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering, är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål.