Concentrics joint-venture Alfdex erhåller ett viktigt kontrakt för en elektrisk skivseparator

Alfdex AB, ett 50/50 joint venture ägt av Alfa Laval och Concentric, meddelar idag att de har erhållit ett kontrakt att leverera en elektrisk skivseparator till en större global lastbils-OEM. Detta kontrakt med en av världens största ledande lastbilstillverkare visar att den nya patenterade elektriska skivseparatorn erbjuder marknadsledande teknik. Produktionen startar 2024 och försäljningsintäkterna från detta nya kontrakt beräknas uppgå till mer än 400 MSEK under de kommande fem åren.

Alfdex har en lång historia av att tillhandahålla tillförlitliga och högpresterande lösningar för aktiv rengöring av vevhusgaser i tunga lastbilsmotorer, en marknad som företaget leder globalt. Med ännu tuffare lagstiftning om utsläpp samt nya krav på koldioxideffektivitet har Alfdex investerat i ett nytt sortiment av eldrivna skivseparatorer. Dessa kombinerar den robusta och underhållsfria designen på den ursprungliga Alfdex-separatorn med en toppmodern elektrisk drivenhet, vilket möjliggör ännu högre rengöringsprestanda exakt kontrollerad av programvara. Produktens låga underhållskostnad har alltid varit viktiga för den totala ägandekostnaden, men den är nu helt avgörande med en hotande lagstiftning som håller lastbilstillverkaren ansvarig för efterlevnaden av utsläppsreglerna i över 10 år.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric kommenterade: ”Detta utgör ett stort genombrott för Alfdex. Den här nya produkten erbjuder våra kunder nästa nivå av teknik som hjälper dem i deras resa mot lägre utsläpp och minskar miljöpåverkan. ”

För ytterligare information kontakta David Woolley, VD Concentric, telefon + 44-121-445 6545

Om Alfdex

Alfdex är världsledande inom reducering av utsläpp av vevhusgaser från dieselmotorer genom ett aktivt separationssystem. Separeringsprincipen är baserad på Alfa Lavals långa erfarenhet inom centrifugalseparering för system som skiljer vätskor från varandra och fasta partiklar från vätskor. Alfdex har förfinat denna specialteknologi för att skilja partiklar och droppar från gas. Tre av fyra nya tunga lastbilar i Nordamerika och Europa använder Alfdex-separatorn, vilket innebär att mer än 5 miljoner tunga lastbilar idag är utrustade med ett Alfdex-system.

Om Concentric

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.

Om Alfa Laval

Alfa Laval, världsledande inom värmeöverföring, separering och flödeshantering, är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper vi dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål.

Alfa Lavals innovativa teknologier används för att rena, förädla och återanvända material och naturresurser. De bidrar till förbättrad energieffektivitet och värmeåtervinning, effektiviserad vattenrening samt minskade utsläpp. Vår ständiga drivkraft är att bidra till en positiv utveckling för våra kunder, likaväl som för oss människor och vår planet. Vi gör världen bättre, varje dag.

Alfa Laval har cirka 16 700 anställda och hade 2020 en omsättning på cirka 41,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.