Concentrics joint-venture Alfdex vinner viktig order i Kina

Alfdex AB, ett 50/50 joint-venture ägt av Alfa Laval och Concentric, offentliggör idag utbyggnaden av sin tillverkningsenhet i Kina under första halvåret 2019 för att möta en ökad efterfrågan när Kina implementerar sin handlingsplan för bättre luftkvalitet, även kallad ”Blue Sky Action Plan”.

Kinas handlingsplan för bättre luftkvalitet inkluderar många utsläppskällor, där tunga lastbilar utgör en viktig del. ”China-6” regleringen träder i kraft i Kinas största städer den 1 juli 2019 och väntas resultera i att en miljon tunga lastbilar behöver ersättas.

Alfdex-separatorn är den vanligaste lösningen för aktiv rening av vevhusgaser. Den lanserades 2004 och har blivet den etablerade lösningen för de flesta lastbilstillverkarna i Nordamerika, Europa och Japan. Under det senaste året har nästa 700 000 Alfdex-separatorer sålts över världen. Utbyggnaden av tillverkningsenheten i Kina innebär att den totala kapaciteten kommer nästan dubblas. Alfdex har även fått sina första ordrar i Kina och en av dessa kommer från Weichai som är den största motortillverkaren i Kina och tillverkar även tunga lastbilar.

”Detta är ett tydligt genombrott på den kinesiska marknaden för medeltunga och tunga lastbilar,” säger David Woolley, vd för Concentric. ”Alfdex-separatorn fortsätter att vara den ledande teknologin för att möta världens tuffaste utsläppskrav. Ordern från Weichai är viktig eftersom de är en av de största aktörerna och har en ledande teknologi på den kinesiska lastbilsmarknaden.”

För ytterligare information kontakta David Woolley, CEO Concentric, telefon +44-121-445 6545

Om Alfdex

Alfdex är världsledande inom reducering av utsläpp av vevhusgaser från dieselmotorer genom ett aktivt separationssystem. Separeringsprincipen är baserad på Alfa Lavals långa erfarenhet inom centrifugalseparering för system som skiljer olika vätskor från varandra och fasta partiklar från vätskor. Alfdex har förfinat denna specialteknologi för att skilja partiklar och droppar från gas. Tre av fyra nya tunga lastbilar i Nordamerika och Europa använder Alfdex-separatorn, vilket innebär att mer än 4 miljoner tunga lastbilar idag är utrustade med ett Alfdex-system.

Om Concentric

Concentric är en ledande nischaktör för produktion av hydrauliska produkter, inklusive pumpar, motorer, kraftaggregat och flödesdelare för mobila enheter. Tillverkare förlitar sig på Concentrics innovativa teknologi, ledande tillverkning, kvalitet och tjänsteutbud för ett stort antal olika applikationer. Concentric hjälper sina kunder med design, utveckling och närvaro på viktiga marknader som Nord- och Sydamerika, Europa och Asien.

Om Alfa Laval

Alfa Laval är en ledande, global leverantör av specialprodukter och processtekniska lösningar, baserade på nyckelteknologierna värmeöverföring, separering och flödeshantering.

Företagets utrustning, system och tjänster bidrar till att förbättra prestanda i kundernas processer. De används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i industrier som framställer livsmedel och drycker, kemikalier, läkemedel, stärkelse, socker och etanol.

Alfa Lavals lösningar används också i kraftverk, ombord på fartyg, inom olja och gasutvinning, i verkstadssektorn, i gruvindustrin, för hantering av slam och avloppsvatten, för komfortklimat samt i kylsystem.

Alfa Lavals världsomspännande organisation arbetar nära kunderna i nästan 100 länder och hjälper dem att ligga i frontlinjen. Alfa Laval, som är noterat på Nasdaq OMX, hade 2017 en omsättning på cirka 35,3 miljarder kronor och har cirka 16 400 anställda.