• Concentric AB/

Concentrics joint venture-bolag Alfdex skriver på kontrakt värt 2 miljarder SEK för elektrisk g-Cleaner med stor global lastbils- och busstillverkare

Alfdex AB, ett 50/50 joint venture mellan Alfa Laval och Concentric har undertecknat ett kontrakt på att leverera elektriska skivseparatorer till en större global tillverkade av lastbilar och bussar. Kontraktet stärker ytterligare Alfdex position som marknadsledare inom skivseparatorteknik. Tillverkningen förväntas börja 2025 och de sammanlagda intäkterna förväntas överstiga 2 miljarder SEK under de närmaste 10 åren.

Alfdex har en lång historia som marknadsledare inom att tillhandahålla tillförlitliga lösningar med höga prestanda för aktiv rening av vevhusgaser i tunga lastbilsmotorer. I och med införandet av ännu striktare utsläppslagstiftning, till exempel Euro VII, samt nya krav på minskade CO2-utsläpp, har Alfdex lanserat en serie eldrivna skivseparatorer i sitt produkterbjudande. Dessa kombinerar den ursprungliga separatorns robusta, underhållsfria design med en toppmodern programvarustyrd elektrisk drivmotor, vilket gör att lösningen får betydligt högre prestanda.

Detta är Alfdex andra större kontrakt med sin nya elektriska separatorteknik, och att avtalet sträcker sig till 2035 visar ännu tydligare att marknaden har förtroende på tekniken på lång sikt.

Detta kontrakt är ytterligare ett betydelsefullt genombrott för Alfdex”, säger Martin Kunz, koncernchef och VD på Concentric AB. ”Alfdex oljeseparator har varit en marknadsledande teknik, och har använts för att uppfylla världens mest strikta utsläppsstandarder i många år, och detta nya kontrakt visar på en förmåga att utveckla ny teknik som uppfyller behoven på en marknad i ständig utveckling. Denna nya generation med produkter kommer att leverera bättre prestanda och lägre energiförbrukning för kunderna under kommande år, vilket hjälper dem att sänka sina utsläpp – något som är allt viktigare att tänka på när vi försöker nå nettonollutsläpp.”

För ytterligare information, kontakta Martin Kunz (koncernchef och VD) eller Marcus Whitehouse (CFO)på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Om Alfdex

Alfdex är världsledande inom att minska vevhusutsläpp från dieselmotorer genom att använda ett aktivt avskiljningssystem. Avskiljningsprincipen baseras på Alfa Lavals långa erfarenhet av centrifugalsepareringsteknik för system som skiljer vätskor från varandra och fasta partiklar från vätskor. Alfdex har utnyttjat denna speciella teknik och förfinat den för att avskilja partiklar och vätskedroppar från gaser. Tre av fyra nya tunga lastbilar i Nordamerika och Europa använder Alfdex-separatorer. Över 5 miljoner tunga lastbilar är idag utrustade med ett Alfdex-system.

Om Concentric

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen hade under 2021 en omsättning om 2 115 MSEK och cirka 1 100 anställda. I slutet av oktober 2021 förvärvade koncernen Engineered Machined Products, Inc. ("EMP"), en ledande amerikansk producent av elektriska och mekaniska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, kylsystem och precisionsbearbetade komponenter. Under 2021 EMP hade över 400 anställda och en omsättning om 1 011 MSEK. Inklusive EMP för hela året 2021, Concentric skulle ha haft en kombinerad omsättning om 2 958 MSEK.