DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2011

Januari-september 2011

• Försäljningen ökade 17% till 1,706 MSEK (1,456) under årets första nio månader jämfört med samma period 2010. Valutajusterat ökade försäljningen med 30% jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Rörelseresultatet (EBIT) och EBIT-marginalen uppgick till 201 MSEK (56) respektive 11,8% (3,8%). Engångskostnader uppgående till 24 MSEK avseende uppdelningen av Haldex-koncernen inkluderades i halvårsresultatet. Justerat för dessa kostnader uppgick EBIT och EBIT-marginalen till 225 MSEK och 13,0%.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 116 MSEK (- 13). Resultatet per aktie uppgick till 2.63 SEK (- 0.30).
  • Kassaflödet från verksamheten var fortsatt starkt och uppgick till 122 MSEK (139).
  • Koncernens nettoskuld uppgick till 220 MSEK (361), en minskning från föregående år med 141 MSEK huvudsakligen beroende på kassaflödet från verksamheten.
  • Finansiella skulder i förhållande till eget kapital var 25% (55%) den 30 september.

Tredje kvartalet 2011

• Försäljningen ökade 10% till 593 MSEK (537) under tredje kvartalet 2011 jämfört med samma kvartal 2010. Valutajusterat ökade försäljningen 20% jämfört med samma period föregående år.
  • Under tredje kvartalet noterades ökningar i samtliga sektorer och regioner. Valutajusterat ökade försäljningen 4% jämfört med andra kvartalet 2011.
  • Rörelseresultatet (EBIT) respektive EBIT-marginalen uppgick till 83 MSEK (48) respektive 14.1% (9.0%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 52 MSEK (15). Resultatet per aktie uppgick till 1,19 SEK (0,34).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten var fortsatt starkt och uppgick 55 MSEK (43).
  • David Woolley efterträdde Ian Dugan som VD och koncernchef för Concentric AB den 1 augusti 2011. David Woolley var tidigare chef för regionen Europa and Övriga Världen.

VD och CEO David Woolley kommenterar det tredje kvartalet 2011:

“Concentric levererade ett starkt resultat det tredje kvartalet 2011. Den robusta efterfrågan från första halvåret höll i sig.. Den valutajusterade försäljningen ökade med ytterligare 4% jämfört med det andra kvartalet 2011. Den starka försäljningen och rörelseresultatet bidrog båda till en fortsatt förbättring av EBIT-marginalen från andra kvartalets justerade marginal 13,6% till 14,1%.

Koncernen fortsätter att redovisa ett robust rörelsekapital och genererade ett kassaflöde från den löpande verksamheten på 55 MSEK trots den starka försäljningsökningen.

Orderingången under det tredje kvartalet indikerar att de underliggande försäljningsaktiviteterna under kvartalet kommer att hålla i sig under det fjärde kvartalet. Det fjärde kvartalets försäljning kommer dock att påverkas av färre antal arbetsdagar och förköp samt att effekterna avtar av att komma ikapp erhållna order.

Vi fortsätter att se stora möjligheter för långsiktig tillväxt från framtida förändringar i emissionslagstiftningen och ökat fokus på minskad bränslekonsumtion.”

Viktiga affärshändelser – de första nio månaderna 2011

• Den positiva trenden inom Concentrics marknadsegment och regioner under första halvåret fortsatte   under det tredje kvartalet 2011. Lageruppbyggnaden har avslutats. Försäljningen för de första nio månaderna 2011 gynnades av förköp i samband med introduktionen av nya program för emissioner för off-high way fordon i Nordamerika och Europa.
  • Hyrflyttor som ersätter föråldrade entreprenadmaskiner, samt och ökande efterfrågan i USA på tunga lastbilar, bidrog till att öka efterfrågan under de första nio månaderna 2011.
  • Ökningen av marknadsandelar i Indien och Kina första halvåret fortsatte under det tredje kvartalet 2011.
  • Koncernen fortsatte att framgångsrikt föra över ökningar av råvarupriserna till kunderna genom redan existerande avtal om successiva prisökningar.
  • Ett antal initiativ gjordes framgångsrikt under andra kvartalet för att öka kapaciteten, både internt och externt, och ytterligare leverantörskapacitet har främjat orderläget och ytterligare försäljningstillväxt.
  • Nya finansieringsavtal har slutits och trätt i kraft.
  • Omorganisationen av Haldex genomfördes och Concentric AB noterades på NASDAQ OMX den 16 juni.
  • Kostnader för rådgivning i samband med uppdelningen uppgående till 17 MSEK belastade det första halvåret 2011. Dessa kostnader avser främst skatterådgivnings –och redovisningstjänster, juridiska kostnader och kostnader i samband med börsnoteringen. Dessutom inkluderades kostnader under första halvåret för dubblerade koncernfunktioner på 7 MSEK innan uppdelningen.

David Woolley, VD och Koncernchef,
David Bessant, CFO, eller