• Concentric AB/

EMP, numera en del av Concentric AB, har erhållit ett utvecklingskontrakt från en global OEM för en högspänningsfläkt till en bränslecellsdriven lastbil

EMP har erhållit ett nytt utvecklingskontrakt för att leverera högspänningsfläktar för kylning av en bränslecellsdriven lastbil. Kunden, en global tillverkare av batteridrivna el- och bränslecellsfordon, kommer att använda vår fläkt i kylsystemen på deras nya flaggskepp, den bränslecellsdrivna lastbilen.

Produktionskontraktet kommer att generera intäkter om 27 miljoner USD under en 5-årsperiod.

Bränsleceller kommer att vara en av nyckelfaktorerna för att leverera nollutsläppsteknik till lastbilar för långdistans .

EMP levererar redan många elektriska lågspänningsfläktar för både lastbilar och industrifordon, men detta kommer att vara den första av våra produkter som använder en högspänningsförsörjning. Validering av produkten kommer att ske under nästa år och produktionen beräknas starta 2023.

Motorn och styrenheten kommer att leverera krafter på upp till 25KW med en 800V-matning. Det kommer att vara en modulär design och kommer därför att ha potential att användas inom de många kylsystem som EMP redan levererar.

Den elektriska fläkten har följande viktiga fördelar:

• Möjliggör användning av högspänningsmatning, vilket eliminerar behovet av en lågspännings DC-omvandlare
  • Luftkyld design eliminerar behovet av ytterligare kylsystem
  • Traditionell och CAN-baserad HVIL är tillgänglig
  • Lång livslängd med hjälp av den borstlösa DC-designen som ger livslängd >50 000 timmar
  • Integrerad diagnostik och integrerade sensorer
  • Full reversibilitet, vilket möjliggör rengöring av kylaren och förlänger systemets totala livslängd.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric AB kommenterade:

"Detta viktiga utvecklingskontrakt är en viktig milstolpe i expansionen av EMP:s elektriska fläktar. Detta är det första projektet för EMP under Concentrics paraply och visar de betydande synergier som finns mellan de två företagen. Detta viktiga kontrakt säkerställer att vi fortsätter att stödja våra kunders behov när de designar framtidens nollutsläppsfordon."

För ytterligare information kontakta David Woolley, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.