Garantianspråk från en kund till följd av ett tillverkningsfel

Concentric AB har upptäckt ett fabrikationsfel i en specifik vattenpump. Det är inte möjligt att definitivt fastställa de ekonomiska konsekvenserna i detta skede, men den slutliga kostnaden kan bli väsentlig. Efter en preliminär bedömning beräknas den slutliga kostnaden uppgå till mellan 60 och 100 MSEK.

Efter att ha mottagit ett garantianspråk upptäcktes det att ett antal vattenpumpar var utrustade med en defekt tätning som levererats till Concentric. Vattenpumparna som tillverkats med den defekta tätningen har full funktionalitet vid leverans, men i vissa fall visar sig defekten över tid, vilket kan förkorta vattenpumpens livslängd. Tillverkningsfelet utgör inte ett produktsäkerhetsproblem.

Concentric har vidtagit omedelbara åtgärder för att säkerställa att alla vattenpumpar nu är byggda med rätt tätning. Concentric fortsätter att samarbeta med kunden och upprättar åtgärdsplaner för att ombesörja problemet och analyserar tekniska produktdata för att fastställa en mer definierad felfrekvens. Concentric förväntas ha mer klarhet i denna fråga mot slutet av 2024 och kommer att göra avsättningar för de förväntade kostnaderna i sådan tid att det skulle påverka rörelseresultat för det andra kvartalet 2024. På grund av osäkerheten kring den uppskattade felfrekvensen kan de faktiska kostnaderna vara väsentligt högre eller lägre än de uppskattade kostnaderna. Baserat på den information vi har hittills planerar vi att avsätta 100 MSEK i vårt Q2-resultat.

För ytterligare information, vänligen kontakta Marcus Whitehouse, Tel: +44 121 445 6545 eller E-mail: info@concentricab.com

Denna information är sådan som Concentric AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 20 maj 2024 klockan 21:00 CEST.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar och bussar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och energisystem. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Nordamerika, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav.

Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet elektriska produkter som utvecklats för den framväxande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem, högspänningskomponenter och elektrohydraulisk styrning. Dessutom växer nya användningsområden fram för våra e-produkter på nya marknader inom energisystemsektorn. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och cirka 1 282 anställda.