• Concentric AB/

Globalt ledande tillverkare väljer elektriska kylmedelspumpar från Concentric AB till högeffektsmotorer för industrifordon

Concentric AB har erhållit ett kontrakt för att leverera elektriska kylmedelspumpar till en globalt ledande tillverkare som lanserar en ny tung industrimotor för användning i industrifordon. Den här nya motorn blir ett tillskott i tillverkarens nuvarande utbud som möjliggör bättre prestanda tack vare ökad energieffektivitet. Produktionen kommer att inledas 2021 och försäljningsintäkterna från detta nya kontrakt förväntas uppgå till 10 MSEK under de kommande fem åren.

Den elektriska vattenpumpen har följande viktiga fördelar:

• robust design som inkluderar en våt rotor som eliminerar risken för ett läckage från axeltätning,
  • lång livslängd med hjälp av vätskekyld elektronik och DC borstlös design som ger en livslängd över 40 000 timmar,
  • integrerad diagnostik och integrerade sensorer för temperatur och tryck, och
  • kompakt  och låg ljudnivå.

För att uppnå den erforderliga effekttätheten för industrifordon har den nya motorn dubbelturboladdare som kräver ytterligare motorkylning för att optimera prestanda och motorns tillförlitlighet.

Concentric AB har konstruerat och utvecklat, med hjälp av avancerade analystekniker, en skräddarsydd elektrisk kylmedelspump som har en extra sekundär kylkrets för att temperaturreglera den turboladdade avgasluften för att optimera bränsleförbränningen. Denna motorkylning hjälper till att öka motorns tillförlitlighet. Den här nya e-pumpen är också utformad för att klara den svåra och krävande miljön i applikationer för industrifordon.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric AB, kommenterade: ”Detta är en spännande applikation för Concentric AB. Det visar att kombinationen av klassledande kylmedelspumpar och intelligenta elmotorer och styrenheter kan tillhandahålla hållbara och effektiva lösningar över hela spektrumet av drivlinor för allt från ICE, BEV till bränsleceller eftersom miljön kräver mer hållbara lösningar”.

För ytterligare information kontakta David Woolley, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.