Kommuniké från Concentric AB:s årsstämma den 30 april 2014

Concentric AB höll under onsdagen den 30 april 2014 sin årsstämma varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till den fullständiga kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen. Kallelse till årsstämman samt fullständiga förslag finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.concentricab.com

Fastställande av balans- och resultaträkningar

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2013.

Utdelning

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens och den verkställande direktörens förslag, om vinstutdelning om 2,75 kronor per aktie med avstämningsdag den 6 maj 2014. Utdelning beräknas utbetalas av Euroclear Sweden AB den 9 maj 2014.

Ansvarsfrihet

Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet gentemot bolaget för förvaltningen under 2013.

Styrelse och revisorer

Bolagsstämman omvalde styrelseledamöterna Stefan Charette, Marianne Brismar, Kenth Eriksson, Martin Lundstedt, Martin Sköld och Claes Magnus Åkesson. Bolagsstämman omvalde Stefan Charette till ordförande i styrelsen.

Bolagsstämman omvalde det registrerade revisionsbolaget KPMG som bolagets revisor till och med utgången av årsstämman 2015.

Beslutades att styrelsens ordförande ska erhålla 450 000 kronor och var och en av de övriga ledamöterna ska erhålla 220 000 kronor. Därutöver ska ordföranden i ersättningsutskottet erhålla 50 000 kronor, samt ordföranden i revisionsutskottet erhålla 75 000 kronor. Arvode till revisorn utgår för utfört arbete enligt av bolaget godkänd löpande räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Bolagsstämman beslutade att fastställa de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till ledande befattningshavare, som i allt väsentligt överensstämmer med de riktlinjer som gällde under föregående år.

Incitamentsprogram

I enlighet med styrelsens förslag, beslutade bolagsstämman att införa ett långsiktigt prestationsbaserat incitamentsprogram, LTI 2014. Programmet riktar sig till upp till åtta ledande befattningshavare, inklusive VD, och övriga nyckelpersoner i Concentric-koncernen som, förutsatt en egen investering i Concentric-aktier, erbjuds personaloptioner som under vissa förutsättningar ger deltagarna rätt att förvärva Concentric-aktier efter en treårig inlåsningsperiod.

LTI 2014 förväntas medföra kostnader på 1,2 Mkr årligen för Concentric givet att deltagarna investerar i maximalt antal egna aktier inom programmet, prestationskraven uppnås till fullo och en årlig värdeökning om 15 procent antas för Concentric-aktien. Därutöver tillkommer kostnader för sociala avgifter vid tilldelning av aktierna, år 2017. De bokförda kostnaderna för sociala avgifter förväntas uppgå till 0,4 Mkr årligen, baserat på ovanstående antaganden.

Emission av teckningsoptioner och godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Som ett av flera alternativ att säkra en kostnadseffektiv tillgång på Concentric-aktier för överlåtelse inom LTI 2014, antog bolagsstämman styrelsens förslag om att emittera teckningsoptioner. För det fall styrelsen väljer alternativet att utnyttja teckningsoptionerna för leverans av aktier inom LTI 2014 kommer utspädningseffekten att uppgå till 0,4 procent, i annat fall kommer optionerna förfalla och utspädningseffekten utebli.

Bolagsstämman beslutade också att godkänna att Concentric Skånes Fagerhult AB vid ett eller flera tillfällen får överlåta teckningsoptionerna till deltagarna i LTI 2014 i enlighet med villkoren och riktlinjerna för LTI 2014 samt i övrigt förfoga över teckningsoptionerna för att täcka kostnader för, eller fullgöra åtaganden under, LTI 2014.

Förvärv och överlåtelse av egna aktier

I enlighet med styrelsens förslag, beslutade bolagsstämman att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till årsstämman 2015, besluta om förvärv och/eller överlåtelse av egna aktier, som i det senare fallet får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Förvärv av egna aktier ska ske på NASDAQ OMX Stockholm i syfte att bland annat ge styrelsen ett ökat handlingsutrymme i samband med eventuella framtida företagsförvärv, förbättra bolagets kapitalstruktur eller täcka kostnader för och möjliggöra leverans av aktier inom ramen för LTI 2012, LTI 2013 och LTI 2014. Bolagets totala innehav av egna aktier får inte vid något tillfälle överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.

Överlåtelse av bolagets egna aktier får ske i syfte att bland annat finansiera eventuella framtida företagsförvärv, att möjliggöra en förbättring av bolagets kapitalstruktur, eller att täcka kostnader inom ramen för LTI 2012, LTI 2013 och LTI 2014. Överlåtelser sker antingen på NASDAQ OMX Stockholm eller på annat sätt, med högst det antal aktier som innehas av bolaget vid överlåtelsetidpunkten.

I enlighet med styrelsens förslag, beslutade bolagsstämman även om överlåtelse av bolagets egna aktier till deltagare i LTI 2014 på de villkor och under de förutsättningar som gäller för incitamentsprogrammet.

Syntetiskt alternativ till LTI 2013

Bolagsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att erbjuda en ledande befattningshavare ett syntetiskt alternativ till LTI 2013.

Bolagets kostnader för LTI 2013, inräknat även en syntetisk lösning enligt bolagsstämmans beslut, beräknas inte överstiga de kostnader som redovisades i styrelsens förslag till LTI 2013 inför årsstämman den 24 april 2013, dvs baserat på vissa antaganden en årlig kostnad om 0,8 miljoner kronor och därutöver bokförda kostnader för sociala avgifter om 0,3 miljoner kronor.

För ytterligare information, kontakta Lena Olofsdotter, Koncernkommunikation, tel 0708-326 854

Taggar: