Så påverkas Concentrickoncernen av COVID-19

Konsekvenserna av COVID-19-utbrottet påverkar Concentric eftersom de industrier och regioner där verksamheten bedrivs påverkas av beslut från myndigheter och kunder relaterade till spridningen av viruset.

Som ett resultat agerar Concentric snabbt för att begränsa påverkan genom att stänga vissa fabriker, minska kostnaderna och antalet anställda, men det finns fortfarande en betydande risk för väsentlig ekonomisk påverkan på Concentric Group efter mars månads utgång.

Med den höga osäkerhetsnivån kring situationen och potentiella framtida initiativ från myndigheter och Concentrics kunder är det mycket svårt att förutsäga hela den ekonomiska effekten på Concentric Group just nu.

För ytterligare information kontakta Marcus Whitehouse, CFO +44-121-445 7783

Denna information är sådan information som Concentric AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 10.00 den 1 april 2020.

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 2 000 MSEK och cirka 800 anställda.