• Concentric AB/

Stor amerikansk OEM tecknar ett nytt kontrakt med Concentric AB för att leverera elektrohydrauliska styrpumpar (EHS) för nästa generations styrsystem på elektriska sopbilar

Concentric AB har tecknat ett strategiskt viktigt kontrakt för sin EHS-pump med en stor global amerikansk OEM som kommer att användas i deras nya elektriska sopbil. Dessa lastbilar kommer att distribueras över USA med start i New York, världens största kommunala sanitetsavdelning. Produktionen startar 2021 och försäljningsintäkterna från detta nya kontrakt beräknas uppgå till 16 MSEK under de kommande fem åren.

Lokala stadsbestämmelser fortsätter att driva på ökad efterfrågan på elektriska nyttofordon när städer lagstiftar för att minska koldioxidutsläppen så att målen för växthusgaser uppnås . Bussar var de första som elektrifierades och prognoserna tyder på att alla stadsbussar i Europa, USA och Kina kommer att vara antingen hybrid eller helt elektriska 2025. Denna trend att konvertera kommersiella fordon för innerstaden från förbränningsmotorn till elektrifierade drivlinor sträcker sig till små - och medeltunga lastbilar och erbjuder spännande tillväxtmöjligheter för Concentric.

Den främsta fördelen med EHS-systemet är att minska energiförbrukningen och uppnå energibesparingar upp till 50%  i vissa applikationer som använder ”power on demand” -teknik. EHS-systemet är också en unik lösning som fungerar i elektrifierade fordon där det konventionella hydrauliska styrsystemet inte längre kan användas.

Concentric AB använder en extremt tillförlitlig och kompakt 24V DC borstlös elmotor och styrpump, och är lätt att packa och ger >40 000 timmars underhållsfri service.

David Woolley, VD och koncernchef för Concentric AB kommenterade: ”Detta kontrakt fortsätter att bredda vårt produktutbud inom de strategiskt viktiga sektorerna elektrifierade bussar och små och medelstora lastbilar. Elektrifieringen av marknaden för nyttofordon ger långsiktiga tillväxtmöjligheter då vi erbjuder en rad e-pumpar för hybrid-, helelektriska och bränslecellsdrivlinor. Viktigt är att våra e-produkter också utgör en större andel av kundens plånbok för elfordon. Vi arbetar tillsammans med våra kunder som erbjuder innovativa produkter och är väl positionerade för att vara deras självklara val av leverantör”.

För ytterligare information kontakta David Woolley, telefon +44-121-445 6545

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.