Valberedningens förslag rörande styrelse inför årsstämma 2021

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden fram till nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda styrelseledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Karin Gunnarsson, Anders Nielsen, Susanna Schneeberger, Martin Sköld och Claes Magnus Åkesson samt nyval av Petra Sundström och Joachim Rosenberg. Kenth Eriksson, Martin Lundstedt och Marianne Brismar har avböjt omval. Anders Nielsen föreslås väljas till styrelsens ordförande.

Petra Sundström har en fil. dr. i människa-datorinteraktion från Stockholms universitet och en Master i datalogi från KTH. Hon är för närvarande VP och chef över ”Digital Offering” hos Sandvik Rock Processing. Hon har tidigare arbetat vid Husqvarna Group. Petra är en återkommande föreläsare inom ämnen så som digitalisering, innovation och Internet of Things.

Joachim Rosenberg är civilingenjör, civilekonom och ekonomie magister. Joachim har arbetat inom Volvokoncernen sedan 2005 och är sedan 2012 medlem av bolagets koncernledning. Han är Executive Vice President för Volvo Group sedan 2012, arbetande styrelseordförande i UD Trucks sedan 2016 och chef för Volvo Energy sedan 2021. Före Volvo arbetade Joachim på McKinsey & Company under åtta års tid, baserad i Europa och i USA.

”Valberedningen vill först och främst tacka Kenth, Marianne och Martin för förtjänstfulla insatser i Concentrics styrelse under mycket lång tid. Valberedningen gläds samtidigt åt att kunna nominera Petra Sundström och Joachim Rosenberg som nya ledamöter till styrelsen. Dessa båda ledamöter bidrar tillsammans med kunnande och erfarenheter inte bara om Concentrics marknader men även inom områden som digitalisering, elektrifiering och den asiatiska marknaden som alla är nyckelfrågor för bolaget framöver. Som ny ordförande föreslår vi nuvarande styrelseledamoten Anders Nielsen som med sin långa erfarenhet från Scania, MAN och Traton har den branschkunskap och operativa erfarenhet som krävs för att leda arbetet i styrelsen.” , säger Göran Espelund valberedningens ordförande i en kommentar.

Valberedningen inför årsstämman 2021 består av Göran Espelund, ordförande, (Lannebo Fonder), Erik Durhan (Nordea Fonder), Malin Björkmo (Handelsbanken Fonder), Per Trygg (SEB Fonder) samt Kenth Eriksson, Concentrics styrelseordförande.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 22 april 2021 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats www.concentricab.com i samband med att kallelsen offentliggörs.

Göran Espelund, valberedningens ordförande, telefon: +46 8 56 22 52 00

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av lastbilar, lantbruksmaskiner, industriprodukter och entreprenadmaskiner. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i Storbritannien, USA, Tyskland, Sverige, Indien, Kina och Argentina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknologi genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat, och även flertalet lösningar för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon. Koncernen har en omsättning om cirka 1 500 MSEK och cirka 700 anställda.