Concordia Bus etablerar sig i Danmark

Pressmeddelande 08-02-07

Concordia Bus, Nordens största aktör inom kollektivtrafik med buss, har för första gången tilldelats kontrakt i Danmark. Affären innebär ett genombrott för Concordia Bus som nu etablerar sig i Danmark. Avtalet sträcker sig över en sexårsperiod, omfattar 54 bussar och värderas till drygt 140 miljoner SEK årligen.

Det är Movia, Danmarks största uppdragsgivare inom kollektivtrafik, som tilldelat Concordia Bus de nya kontrakten. Movia ansvarar för kollektivtrafiken i och runt Köpenhamn, samt resten av Själland. Avtalet mellan Movia och Concordia Bus gäller under sex år, med option på ytterligare två år. Utslagsgivande faktorer för Concordia Bus vid tilldelningen var ekonomi i affären, samt utlovad kvalitet och miljöfaktorer.

- Tilldelningen är ett genombrott för Concordia Bus och ett viktigt steg för vår ambition om att vara en trovärdig och resurseffektiv kollektivtrafikoperatör i hela Norden, säger Ragnar Norbäck, koncernchef för Concordia Bus AB.

Avtalet i Köpenhamn omfattar Linje 300 S och Linje 400 S, vilket innebär 44 bussar i trafik och cirka 8,2 miljoner kunder per år. På norra Själland, närmare bestämt Hilleröd/Helsingör rör det sig om 10 bussar och ca sexhundra tusen kunder årligen. Busstrafiken för de olika trafiklinjerna startar den 19 oktober i år.