Stark resultatförbättring i Concordia Bus

Pressmeddelande 27 september 2007

Concordia Bus AB, Nordens största aktör inom kollektivtrafik, redovisar ett positivt rörelseresultat på 33 MSEK för de första sex månaderna av det innevarande verksamhetsåret mars 2007 till februari 2008.

Concordia Bus koncernen, där bland annat dotterbolaget Swebus ingår, rekonstruerades 2005 och har nu lyckats vända utvecklingen från ett negativt till positivt rörelseresultat.
Concordia Bus koncernen redovisar för första gången ett positivt rörelseresultat på 33 MSEK (f år –53 MSEK) för halvårsperioden mars till augusti 2007. Resultatförbättringen är en effekt av en förbättrad kontraktsportfölj och effektiviseringar i verksamheten.

Omsättningen för perioden har ökat med 8 procent till 2 567 MSEK (f år 2 384). Tidigare vunna och under perioden påbörjade kontrakt i Sverige, Norge och Finland har bidragit till omsättningsökningen. Resultatet före skatt blev –55 MSEK vilket är en förbättring på 69 MSEK från samma period 2006 och på 378 MSEK från samma period 2005. Koncernen har ett positivt kassaflöde på 46 MSEK och Concordia Bus AB har en soliditet på 5 procent. Vid sidan av resultatförbättringarna kommer Concordia Bus att fortsätta att förbättra kapitalstrukturen.

Omsättningsökningarna och resultatförbättringarna förväntas fortsätta under resten av verksamhetsåret.