Swebus vände förlust till vinst

Pressmeddelande 2007-12-20
Rekonstruktionen av Concordia Bus AB, med dotterbolaget Swebus som representerar den största delen, har nu lett fram till ett betydande positivt resultat. Concordia Bus är Nordens största aktör inom kollektivtrafik och redovisar idag ett rörelseresultat på 104 MSEK för de första nio månaderna av det innevarande verksamhetsåret mars 2007 till februari 2008. Swebus AB har i många år haft negativa resultat, men visar nu vinst efter nio månader och den positiva trenden förväntas fortsätta.

Concordia Bus koncernen, där bland annat dotterbolaget Swebus ingår, rekonstruerades 2005 och har nu lyckats vända utvecklingen från ett negativt till ett positivt rörelseresultat.

Concordia Bus koncernen redovisar ett positivt rörelseresultat på 104 MSEK (f år –11 MSEK) för niomånaders-perioden mars till november 2007. Resultatförbättringen är en effekt av en förbättrad kontraktsportfölj och effektiviseringar i verksamheten.
Omsättningen för perioden har ökat med 6 procent till 3 976 MSEK (f år 3 752). Tidigare vunna och under perioden påbörjade kontrakt i Sverige, Norge och Finland har bidragit till omsättningsökningen, plus volymökningar i befintliga kontrakt.

Resultatet före skatt blev –35 MSEK vilket är en förbättring på 74 MSEK från samma period 2006 och på 626 MSEK från samma period 2005. Koncernen har ett positivt kassaflöde på 151 MSEK och Concordia Bus AB har en soliditet på 6,7 procent.
Vid sidan av resultatförbättringarna kommer Concordia Bus att fortsätta förbättra kapitalstrukturen.
Omsättningsökningarna och resultatförbättringarna förväntas fortsätta under resten av verksamhetsåret.