Concordia Maritime och Stena Bulk tar hem prestigefullt pris

Report this content

Vid VÄRLDSSJÖFARTENS DAG i Göteborg i dag tar Concordia Maritime och Stena Bulk tillsammans emot Sjöfartsforums Miljödiplom för Stenas egenutvecklade MAX-fartyg. Priset delas ut vid ett arrangemang i Konserthuset med den gemensamma rubriken ”Tekniska innovationer under 100 år”.

Juryns motivering lyder:

"Nytänkande och ansvar präglar Stena Bulk/Concordia Maritime. 2006 får de Sjöfartsforums miljödiplom för utvecklingen och byggandet av P-MAX fartygen.

Dubblering av de flesta funktioner skapar en oöverträffad säkerhet och manöverförmåga bland världens alla tankfartyg till gagn för miljön. En kraftigt ökande tankfartygstrafik i Östersjön är en utmaning. Den känsliga Östersjön är förtjänt av dessa nya fartyg med sina välutbildade besättningar, som Stena Bulk/Concordia Maritime satt i drift."

”Vi är stolta och tacksamma över att få motta Sjöfartsforums Miljödiplom för vår Stena P-MAX-Design. Just säkerhet har varit exceptionellt viktigt vid utvecklingen av konceptet, vilken för övrigt genomförts i samarbete mellan våra kunder och våra duktiga tekniker inom Stena Teknik. P-MAX-fartygen har även blivit en stor kommersiell framgång och har rönt uppskattning för såväl säkerhetsaspekterna som kostnadseffektiviteten,” säger Ulf Ryder, VD Stena Bulk AB.

”Concordia Maritime har hittills investerat totalt 3,3 miljarder SEK i P-MAX-programmet, som är en viktig bas i vår långsiktiga och strategiska utveckling. I dagsläget omfattar vår flotta totalt tio fartyg av P-MAX-modell. Fyra fartyg har hittills tagits i bruk och ytterligare sex finns i beställning för leverans fram tom år 2010. En effektiv transportekonomi har varit ledstjärnan i utvecklingen av P-MAX-konceptet. Därför har fartygen utrustats med exceptionellt breda skrov, som kan transportera ca 30 procent större lastvolym än ett konventionellt produkttankfartyg. P-MAX-fartygen har samtidigt med sin dubblering av de flesta funktioner en inbyggd proaktiv säkerhet,” säger Hans Norén, VD Concordia Maritime AB (publ).

Stenas P-MAX-design
P-MAX-fartyget är ett produkttankfartyg på ca 65.200 dwt. Utöver lagkraven på dubbelskrov har fartygen ett helt nytt koncept för säkrare oljetransporter med dubbla maskiner i två helt separata maskinrum, dubbla roder och styrmaskiner, två propellrar och dubbla kontrollsystem. Alla dessa dubbla system kan opereras oberoende av varandra och genererar därmed säkrare oljetransporter.

Green Passport
Samtliga P-MAX-fartyg, som byggs certifieras med Green Passport av klassningssällskapet DNV (Det norske Veritas). Certifieringen Green Passport är frivillig och innebär att allt vådligt material, som finns i såväl fartyget som dess delar identifieras och dokumenteras. Genom certifieringen som är frivillig agerar Concordia Maritime proaktivt inför ev kommande regelkrav och rekommendationer gällande återvinning av fartyg.

Sjöfartsforum
Sjöfartsforum har till huvuduppgift att inom ramen för sina stadgar främja sjöfartens intressen. Detta åstadkommes genom att sjöfartens intressenter samverkar i forumet och prioriterar frågor där ett gemensamt agerande är en nyckel till framgång. Bl a verkar Sjöfartsforum för att sjöfarten lyfts fram som en självklar del i en miljövänlig, säker och kostnadseffektiv transportlösning.

Riktlinjer för diplomet
Sjöfartsforums styrelse beslutar om vem som skall uppmärksammas för genomförda och förtjänstfulla insatser, som minskar sjöfartens miljöbelastning. Diplomet utdelas – med början 1996 - en gång per år. Mottagaren kan vara enskild person, organisation, myndighet, företag eller förening.

Sjöfartsforums Miljödiplom - Tidigare pristagare

-1996 fick AssiDomän diplomet för att de sänkt svavelhalten i den bunkerolja som används i systemfartygen.

-1997 fick Stockholms Hamnar diplomet för att de instiftat en miljörabatt till oljebolagen. Oljebolagen premieras om de utnyttjar det bästa tonnaget ur miljösynpunkt.

-1998 tilldelades Walleniusrederierna Sjöfartsforums miljödiplom för en väl genomtänkt och aktivt påbörjad miljöpolitik ombord och iland. Företaget har satt upp tydliga mål, informerat och motiverat sin personal och hela organisationen driver utvecklingen framåt med kraft. Miljömålen överstiger vida internationella och nationella miljökrav samt befrämjar säkerheten till sjöss.

-1999 tilldelades Skogsindustriernas Transportkommitté Sjöfartsforums miljödiplom då de tagit initiativ till många förbättringar av miljön för skogsindustrins transporter, speciellt sjötransporter. Bl a har de minskat sina svavel utsläpp med 70 procent sedan 1997 och kvävdioxiderna minskar.

-År 2000 fick M/S Birka Princess Sjöfartsforums Miljödiplom som värdig representant för all färjesjöfart på Sverige. Färjornas miljöarbete har en avgörande betydelse för att vi i Sverige skall kunna uppnå målet att reducera sjöfartens emissioner med 75 procent.

-2001 belönas två kandidater inom oljans logistikkedja. Sjökapten Ulf Holmberg för sina insatser som kraftigt reducerar tankrengöringarna i produkttankfartygen. Göteborgs Hamn AB för att de är första oljehamn i Europa där nu oljeprodukter lastas med gasåtervinning.

-2002 gavs diplomet till Kaj Jansson, teknisk direktör, Viking Line. På ett tidigt stadium såg han möjligheterna med HAM-tekniken och gav den en marin tillämpning genom sitt målmedvetna arbete tillsammans med andra aktörer. Det internationella intresset har varit stort och Kaj Janssons insatser lovar gott inför framtiden.

-2003 utdelades inte utmärkelsen.

-2004 tilldelades Stora Enso miljödiplomet för att de har drivit fram ett nytt transportsystem med miljökloka lösningar i alla delar. Vad gäller sjötransporterna använder sig bolaget av fartyg med katalytisk avgasrening, utrustade för landansluten elförsörjning i hamn och lågsvavlig olja. Stora Enso har på ett pragmatiskt sätt efterfrågat och tillämpat bästa möjliga teknik i alla delar av logistikkedjan.

-2005 fick Waxholmsbolaget miljödiplomet för ett genuint och genomtänkt miljötänkande med de tre nya färjorna Söderarm, Dalarö och Sandhamn. Miljöutvecklingen för skärgårdens kollektivtrafik har med dessa tre färjor tagit ett stort kliv framåt till gagn för både den omgivande miljön och passagerare.