Framtidens bibliotek 2014 - trender och utveckling

Allt mer krävs för att skapa en uppdaterad, interaktiv och social biblioteksmiljö och utvecklingen inom biblioteksvärlden går framåt i rask takt. Ta chansen att komma och lyssna på vad några av Sveriges bästa bibliotek gör för att attrahera besökare, väcka ungas läslust och skapa lokaler anpassade till det digitala biblioteket.Vi har delat upp konferensen i tre spår – för att du ska kunna välja föreläsningar efter just dina behov.

TA CHANSEN ATT UPPDATERA DIG:

• Vilka arbetsmetoder ökar bäst läsfrämjandet hos barn och unga?
  • Implementering av nya system
  • Attrahera fler besökare genom enkla metoder

FÖRELÄSNINGAR ANPASSADE TILL JUST DIG:
Ombyggnation gav resultat – besökssiffran upp 37 %
Tobias Bengtsson, bibliotekschef, Lidköpings kommun

Biblioteket som funktion – inte plats
Sofia Malmberg, bibliotekarie, Adolf Fredriks musikklasser

Litteraturutredningen Läsandets kultur – höstens proposition och nya bibliotekslagen
Madeleine Hjort, ordförande i NSG - Nationella skolbiblioteksgruppen och Biblioteksrådet/Sveriges Författarförbund

Läs hela programmet på vår hemsida här!

HELDAGSWORKSHOP:
I anslutning till konferensen har du möjlighet att välja en intressant heldagsworkshop. Passa på att i mindre grupp få en grundlig genomgång och praktisk kunskap att ta med dig tillbaka till din egen verksamhet.
processkartläggning för ditt bibliotek

Verksamhetsutveckling och processkartläggning för ditt bibliotek
Workshopen leds av Håkan Steenberg, Verksamhetslyftet
Håkan Steenberg arbetar idag på Verksamhetslyftet som leankonsult. Håkan var för fyra år sedan stor del i ett omfattande lean-projekt på Stockholms Stadsbibliotek. Han är en mycket uppskattad och erfaren utbildare/föreläsare som har många år bakom sig som managementkonsult från en rad olika branscher inom både privat och offentlig sektor.