Framtidens högskola - hur ska den ledas?

Universitets- och högskolesektorn befinner sig i ett föränderligt skede där konkurrensen ökar markant, både nationellt och globalt. I och med detta ökar kraven på dig som ledare. Ditt lärosätes utveckling är helt beroende av nivån på det ledarskap du utövar. Du förväntas garantera hög organisatorisk och pedagogisk kvalitet samtidigt som det är oerhört viktigt att du själv får utrymme att hålla din egna vetenskapliga aktivitet levande.

Hur ska du prioritera för att lyckas?
Hur kan individuella ambitioner och drivkrafter förenas med gemensamma visioner och mål? Kontexten du verkar i är komplex och det gäller att skapa utrymme för strategisk och långsiktig planering och utveckling. Men, hur ska den akademiska friheten tolkas i mötet med strategi & styrning?

Välkommen på konferensen Ledare i framtidens högskola, 24-25 mars 2015 i Stockholm!

Inbjudna talare på konferensen:

Speciellt inbjuden
SÅ SKAPAR VI FRAMTIDENS HÖGSKOLA
Helene Hellmark Knutsson
Minister för högre utbildning och forskning
Utbildningsdepartementet

University Teaching in the Face of MOOCs
How the advent of high-quality online classes will force us to
re-think how we teach in-class and on-campus
David Black Shaffer, senior lecturer at Department of Information Technology, Division of Computer Systems, Uppsala University

Framtidsspaning
Så hanterar du nya tider, nya studenter & nya förutsättningar
Anders Parment är verksam vid Företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet, som forskare och lärare. Anders forskar om konsumentbeteende och hur olika generationer relaterar till varumärken, konsumtion och arbetsmarknad. Anders har bl a skrivit boken “Principles of marketing” tillsammans med Philip Kotler, känd som “marknadsförarnas guru”.

Hållbart ledarskap för ledare i ett gränslöst, kunskapsintensivt arbete
Christin Mellner, fil.dr. och forskare vid Psykologiska Institutionen, Stockholms universitet

Och många fler, se konferensens hemsida för mer information.

Benchmarka högskolan

• Strategisk samverkan för förnyad forskning & innovation
  • Förändringsarbete och organisationsutveckling
  • Så möter du utmaningen med konkurrens & profilering
  • Strukturen som ger dig tid över för din egna vetenskapliga aktivitet
  • Workshop – Ledarskap i kreativa miljöer

Använd gärna #FRAMTIDENSHOGSKOLA och börja nätverka direkt!