Hållbar miljöutveckling i kommun, konferens i Stockholm 26-27 augusti 2014

Klimatförändringarna är ett faktum. Du om någon vet både vad som krävs för att minska kommunens klimatpåverkan och vad som krävs för att anpassa samhällsplaneringen till rådande förändringar. Men hur skapar du den förankring och de resurser som krävs för ett verksamhetsövergripande engagemang?

Hur får du miljöfrågorna att genomsyra hela verksamhetsstyrningen?

Kommunen har ett enormt ansvar att gå i bräschen för en hållbar miljöutveckling. Området är minst sagt komplext och för att skapa beteendeförändring krävs att varje del av samhället ökar sin medvetenhet och tar beslut som leder i rätt riktning. Du är den drivande kraften för ett uthålligt och förvaltningsövergripande arbete som involverar hela kommunen. Både egna verksamheter, bolag, näringsliv och medborgare.

På konferensen får du ta del av praktiska erfarenheter kring:
• EU-bidrag och statliga medel – så lyckas du med dina ansökningar till djärva miljösatsningar
• Så får du hållbarheten att gå hand i hand med tillväxten
• Resiliens – vad är det och hur kan det bidra till kommunens planering?
• Hur blir kommunen den främsta förebilden och pådrivaren i miljöarbetet?
• Gröna nyckeltal och benchmarking – tydliga och transparenta miljömål som går att mäta och jämföras

Du får bland annat lyssna till:
Hur når vi klimatmålen på ett enklare, roligare och mer kostnadseffektivt sätt?
Lena Ek, miljöminister, Miljödepartementet, Regeringskansliet

Så kan hållbar kommunutveckling drivas systematiskt över sektionsgränser för förbättrad ekonomi
Karl-Henrik Robèrt, grundare av Det naturliga steget och professor i strategisk hållbar utveckling, Blekinge Tekniska Högskola

Från miljövision och inspiration via samverkan till konkreta resultat
Lars Thunberg, kommunalråd, Helsingborgs stad och ordförande i föreningen Sveriges Ekokommuner

Så gör du hållbar utveckling oemotståndligt
Joel Lindefors, kommunikationsstrateg och en av grundarna till Futerras Stockholmskontor

Har du de rätta verktygen för att lyckas?
Stärk din roll som strategisk miljöchef och ta del av tips och råd från Sveriges ledande kommuner inom hållbar miljöutveckling. Välkommen till årets mötesplats för alla miljöstrateger i kommunen

Ni är experter på ert arbetsområde. Conductive är experter på att arrangera mötesarenor som ger ert företag nya insikter och konkret nytta.
Vill du veta mer?