Kommunal idrott- och fritidsplanering, konferens i Stockholm 21-22 januari 2015

Det är lätt att alltid göra som man gjort tidigare, att följa planen som den alltid sett ut. Men morgondagen ser inte ut som idag och gårdagen är för längesedan historia. Medborgarna och föreningarna ställer nya höga krav på tillgänglighet, valmöjligheter och idrottsytor. För att såväl stärka breddidrott som att höja folkhälsan är det på tiden att du planerar rätt för att möta framtida krav och utnyttja era möjligheter på bästa sätt.

På årets konferens tar vi ett helhetsgrepp om kommunal idrott- och fritidsplanering och hur du kan göra den till en del av samhällsplaneringen. Vi diskuterar vad forskningen pekar på för trender inom idrott och fritid och hur du kan skapa tillgänglighet för alla medborgare. Du får konkreta exempel på hur du kan planera för att säkerställa att framtidens behov möts, stärka föreningsidrotten och spontanidrotten och mycket mera.

PÅ KONFERENSEN FÅR DU LÄRA DIG:
• Strategier för samverkan mellan föreningar, kultur och idrott
• Hur ser framtidens multianläggning ut?
• Drift och utveckling av kommunens idrottsområden och anläggningar
• Finansierings- och upphandlingsmodeller för flexibla idrottsanläggningar

DU FÅR BL.A. LYSSNA TILL:
Så har vi stärkt föreningsidrotten och spontanidrotten
Dan Kanter, fritids- och idrottschef, Lunds kommun
Mikael Johansson, utvecklingsstrateg, Idrott, Lunds kommun

Så möter en av Danmarks främsta idrottskommuner invånarnas nya krav
Jakob Ludvigsen, idrottschef, Herlev kommune

Flexibla idrottsytor för flexibla trender
Karin Book, universitetslektor, Malmö högskola