Komponentavskrivning för fastigheter Fokus: Offentlig sektor, kurs 8-9 dec 2014 Stockholm

Fler och fler organisationer har börjat tillämpa och sett fördelarna med att använda sig av komponentavskrivning istället för traditionella enhetsavskrivningar. Är det nu dags även för dig att skapa en redovisning som bättre beskriver balans i ekonomin?

Här är en kurs för dig som vill få praktiska kunskaper för att bättre spegla fastigheternas succesiva förbrukning av nyttan och skapa en mer rättvisande redovisning när det gäller investeringar – både för dig som ekonom och tekniker! Nyttjandetiden som styrande faktor. Kursen leds av Sveriges främsta experter på komponentavskrivning som på ett konkret och verksamhetsnära sätt kommer guida dig i övergången till komponentavskrivning. Du får även möjlighet att i grupp själv testa på processen och få feedback.

Våra kursledare:
Bo Nordlund är en mycket uppskattad utbildare inom värderings- och redovisningsfrågor kopplade till fastigheter och är en av landets främsta experter på komponentavskrivning. Bo har gedigen erfarenhet som bl.a. fastighetsanalytiker och är tidigare auktoriserad revisor. Förutom egna konsultföretaget inom fastighetsredovisning och fastighetsekonomisk analys och utveckling återfinns han även som lärare på Kungliga Tekniska Högskolan.

Robert Ramsell är fastighetskonsult på SWECO och arbetar med införandet av komponentavskrivning hos flertalet bolag. Han har även en bakgrund som fastighetsförvaltare hos allmännyttiga bostadsbolag. Robert har varit en av initiativtagarna till att skapa en arbetsprocess för att underlätta övergången till komponentavskrivning i ett samarbete mellan SWECO och KPMG.

Du får lära dig:
• En effektiv avskrivningsmetod som leder till en mer rättvisande redovisning
• Praktisk tillämpning av komponentavskrivning
• Hantering av gränsdragning avseende underhållskostnader och investeringar

Ni är experter på ert arbetsområde. Conductive är experter på att arrangera mötesarenor som ger ert företag nya insikter och konkret nytta.
Vill du veta mer?