Oral hälsa vid funktionsnedsättning & särskilda behov, konferens 17-18 sept i Stockholm

WHO har beräknat att upp till 20% av världens befolkning har ett funktionshinder och antalet ökar, vilket ställer höga krav på ökad kompetens hos behandlaren. Har du rätt kompetens? Dagens tandvård kännetecknas av en obalans där patienterna med större tandvårdsbehov, erhåller mindre tandvård. Ska det vara så år 2014?

Munhålan och dess funktioner är ofta påverkade hos funktionsnedsatta och dessa patienter löper en ökad risk för att ohälsa följer dem livet ut. Konferensen är fylld med inspirerande praktikfall och experter som kommer att ge dig den kunskap och de verktyg som du behöver för att möta en av tandvårdens mest utmanande patientgrupper.

PÅ KONFERENSEN FÅR DU LÄRA DIG:
• Förbättra den orala hälsan hos patienter med funktionsnedsättning
• Oralmotorikens inverkan på den orala hälsan hos patienter med särskilda behov
• Att skapa lika tandvård för alla

DU FÅR BL.A. LYSSNA TILL:
En gemensam regionsatsning – lika tandvård för alla
Christina Larsson, tandhygienist, Folktandvården Västra Götaland

Oralmotorikens inverkan på den orala hälsan hos personer med särskilda behov
Mary Hägg, Med. dr, tandläkare, Landstinget Gävleborg, Myoroface AB

Vår kliniska vardag – förbättra munhälsan hos personer med funktionsnedsättning
Kristina Berggren, tandhygienist, Landstinget i Jönköpings län