Finansiell förstärkning för Confidence International

Stockholm, 14 september 2012 – Styrelsen i Confidence International AB avser att inom kort kalla till extra bolagsstämma för att fatta beslut om att genomföra en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Målet är att tillföra bolaget 16,2 MSEK före emissionskostnader.

Motivet till emissionen är att använda 7,5 MSEK till att finansiera den påbörjade sparplanen som kommunicerades i samband med Q2-rapporten samt förstärka rörelsekapitalet. Därtill önskar styrelsen erhålla 7,5 MSEK till offensiva satsningar när lönsamheten är återställd. Från de större aktieägarna och tillträdande VD Mats Engström har styrelsen erhållit muntliga intresseanmälningar om att teckna 13 MSEK genom teckningsförbindelser och emissionsgarantier. Detta motsvarar 80,2% av emissionsbeloppet.

Speciellt uppskattat är att bolagets tillträdande VD Mats Engström avser att delta med 1,2 MSEK genom teckningsförbindelser. Bolaget är i process att säkerställa hela emissionen genom teckningsförbindelser och emissionsgaranti. Styrelsen avser att föreslå den extra stämman att en (1) befintlig aktie ger rätt att teckna en (1) ny aktie av serie B för 3 SEK. För varje aktie som tecknas erhålls därutöver vederlagsfritt en teckningsoption som ger rätt att i framtiden teckna aktier av serie B.

Mer utförlig information kommer att lämnas i samband med kallelsen till den extra bolagsstämman. Styrelsen i Confidence International AB

För ytterligare information:
Samir Taha, Styrelseordförande Confidence International AB
E-post: samir.taha@confidence.se

Confidence International grundades 1989 och är en systemintegratör som ökar kundernas effektivitet genom att förena IP-teknologi med traditionell säkerhetsteknik. Bolaget erbjuder en komplett portfölj av oberoende integrerade produkter och tjänster inom riskanalys, säkerhet, access, larm, brand och IT infrastruktur. Confidence är noterat på NASDAQ OMX First North. Erik Penser Bankaktiebolag är Bolagets Certified Adviser.