GroupTalk Push To Talk lanseras för säkerhetsbranschen

Fjord Network introducerar GroupTalk Push To Talk (PTT) tjänsten som ett nytt effektivt kommunikationsverktyg för personal inom säkerhets- och bevakningsbranschen.

Nyheten är att GroupTalk erbjuder Push To Talk funktionalitet från mobiltelefoner och PC,samt att tjänsten integrerar med existerande kommunikationsradiosystem. En innovativhelhetslösning för personal inom säkerhetsbranschen som är stora användare av kommunikationsradio. Användare av GroupTalk är ständigt uppkopplade i gemensamma talgrupper, och kan omedelbart tala med varandra genom en knapptryckning på sin mobiltelefon, PC eller komradio, (Walkie-talkie). ”Vi har sett att kunder har behov av att länka samman sina komradiosystem med Push To Talk på mobiltelefoner och datorer, vilket GroupTalk har fullt stöd för. Resultatet blir en lösning där användarna får ett obegränsat geografiskt område att verka inom, då infrastrukturen i mobiltelefoninäten är väl utbyggd i Norden. Andra kundgrupper väljer GroupTalk i mobiltelefonen som ersättare för komradio då mobiltelefonen fungerar både som telefon och komradio. Fördelen är att kunden bara behöver utrusta sina väktare med en mobiltelefon med GroupTalk, vilket medför stora besparingar.” Detta säger Magnus Hedberg, affärsområdeschef GroupTalk på Fjord Network, och fortsätter: ”Med rätt prissättning och marknadens bästa Push To Talk lösning är GroupTalk ett värdefullt tillskott för säkerhets- och bevakningsbranschen. Fjord Network erbjuder företagskunder att kostnadsfritt prova GroupTalk, i syfte att utvärdera hur tjänsten kan stödja och effektivisera verksamheten". GroupTalk PC-klient riktar sig till personal i ledningscentraler med behov av att kunna lyssna till och tala med personal i fält. GroupTalk mobilklient finns för ruggade handdatorer med Microsoft Windows Mobile från Handheld, Intermec, Motorola (Symbol) och Windows Phone telefoner från HTC, Samsung,m.fl. Tjänsten är operatörsoberoende och användarna kan ansluta med mobiltelefoner och handdatorer över 3G, GSM eller WiFi. Tjänsten används idag inom flygindustrin, där SAS med hjälp av GroupTalk blivit det punktligaste flygbolaget i Europa.

Taggar: